فرق فیلم و سینمایی 2021-09-07

تفاوت سریال و فیلم در چیست؟ مجله علمی سارینا

هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد به‌خصوص اگر از تکنیک‌های دوبله یا زیرنویس که گفتار را ترجمه می‌سازد، بهره جسته باشد. فیلم‌ها هم‌چنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگ‌های مشخص تولید شده و آن فرهنگ‌ها را منعکس کرده و همچنین از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد. فیلم یا پرده‌بینی اصطلاحی است که به‌طور عام شامل تصاویر و عکس‌های متحرک و همچنین زمینه می‌گردد.

سرمربی لیل فرانسه: امیرحسین هدایی فرمانده تیم من است/ پینگ‌پنگ در ایران پیشرفت زیادی کرده

سریال‌ها همچنین می‌توانند بر فرهنگ عامه تأثیرگذار باشند و به ایجاد ترندها و گفتگوهای اجتماعی کمک کنند. ملودرام نیز آثار شاخصی دارد که با تحریک احساسات شدید، مخاطبان زیادی را جذب کرده‌اند. یکی از نمونه‌های کلاسیک ملودرام در تئاتر، نمایشنامه عروسک‌خانه اثر هنریک ایبسن است که به موضوعات حقوق زنان و محدودیت‌های اجتماعی می‌پردازد. در سینما، فیلم‌هایی مانند تایتانیک و The Fault in Our Stars به‌عنوان ملودرام‌های برجسته شناخته می‌شوند که با داستان‌های عاشقانه و لحظات عاطفی خود مخاطبان را مجذوب می‌کنند. در پاسخ به سؤال شما مبنی‌بر اینکه «ژانر درام چیست» باید بگوییم ژانر درام یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی است که بر احساسات عاطفی، روابط انسانی و چالش‌های زندگی تمرکز دارد. این فیلم‌ها معمولاً داستان‌های واقعی یا نزدیک به واقعیت را روایت و مخاطب را درگیر می‌کنند.

به‌عنوان نمونه، فیلم بربادرفته را می‌توان یک ملودرام برجسته دانست که در آن احساسات شدید عشق، خیانت و فداکاری در چارچوب یک داستان تاریخی روایت می‌شوند. در تئاتر نیز، آثار ملودراماتیک قرن نوزدهم، مانند نمایشنامه‌های اوژن سویی، به وضوح این ویژگی‌ها را نشان می‌دهند. در مقایسه فیلمنامه و داستان متوجه می شویم که در آثار تصویری، فیلمنامه نویسان در بسیاری از مواقع اطلاعات مهمی که در صحنه مشخص و آشکار نیستند، با مشکل مواجه می شوند. البته امکان دارد این کار به سرعت دیالوگ را خراب کند؛ زیرا مخاطبین می توانند تشخیص دهند چه زمانی شخصیت ها در حال گفتن چه حرف هایی هستند که دلیل منطقی برای بیان کردن آن ها وجود ندارد.

به همین ترتیب، بینش‌ها و تخصص‌های صنعتی می‌توانند از خلق روایت‌های معتبر و قانع‌کننده در آثار سینمایی خبر دهند. تفاوت دومی که بین فیلم های تلویزیونی و سینمایی به ذهن می رسد تفاوت مضمون به خاطر تفاوت مخاطبین است. به همین خاطر نمی توانند صحنه های خشن یا جنسی یا محتوای سیاسی را نمایش دهند. فیلم تلویزیونی «قاتلان» ساخته شبکه NBC تنها به دلیل خشونت زیاد در سینما پخش شد و نتوانست به صورت عمومی به صفحه نمایش تلویزیون راه یابد. اما به نظرتان واقعا اینطور است؟ ما در یکی از پست های سایت کلاسی فیلم نشان دادیم که سریال تلویزیونی «بازی تاج و تخت» از لحاظ موارد جنسی و خشونت به قدری بی پرده است که حتی منتقدان غربی نیز به سازندگان فیلم حمله کرده اند.

این ژانر با فضای تاریک، شخصیت‌های ضدقهرمان و داستان‌های جنایی پیچیده شناخته می‌شود. ژانر نوآر اغلب از نورپردازی خاص، سایه‌ها و دیالوگ‌های تند برای خلق فضایی مرموز و جذاب استفاده می‌کند. داستان‌های نوآر معمولاً حول محور خیانت، جنایت و سرنوشت شخصیت‌ها می‌چرخند. در این دوره، هالیوود (به‌عنوان قطب اصلی تولید فیلم در جهان) ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای محبوب مانند وسترن، درام و ترسناک را در دستور کار خود قرار داد. فیلم‌های وسترن با داستان‌هایی از شجاعت، عدالت و نبرد در دنیای غرب وحشی قلب تماشاگران را تسخیر کردند. نمونۀ بارز این ژانر، فیلم دلیجان (Stagecoach) به کارگردانی «جان فورد» است.

الیور استون ادعا می کند[7] آثار خودش «فیلم» هستند اماآثار تارانتینو «مووی» هستند. جالب تر اینکه دیوید فینچر چنین قضاوتی را در مورد فیلم های خودش انجام می دهد. فینچر معتقد است«زودیاک» (2007) یک فیلم است چون «عمیق، تاریک، وسواسی، استوار، چالش برانگیز ومستحکم» اما فیلم «شبکه اجتماعی» (2010) یک مووی است چون «هیچ چراغی را روشن نمیکند» یا تلاش نمی کند «آینه ای در مقابل یک نسل قرار دهد».

ژانر نوآر

فیلم‌ها معمولاً برای مخاطب عام ساخته می‌شوند، در حالی که سریال‌ها می‌توانند مخاطبان خاص‌تری داشته باشند. فیلم‌ها معمولاً در سینماها اکران می‌شوند، در حالی که سریال‌ها از طریق تلویزیون یا پلتفرم‌های استریم پخش می‌شوند. علاوه براین به عنوان یک مخاطب این موضوع را بدانید که شما دانلود فیلم را یکباره انجام می‌دهید، اما دانلود سریال کامل ممکن است، ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد. در نهایت، انتخاب برای دانلود فیلم و سریال به سلیقه شخصی و نوع داستانی که مخاطب به دنبال آن است بستگی دارد.

این در حالی است که از منظر ساختاری،فرم و مفهوم بین این دو مقوله تصویری دارای تفاوت بزرگی است و موتیف های این دو مولفه در یک قالب و فرم قابل تعریف نیست. خروج کارگران از کارخانهˈ را می‌توان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود. ویدیو کلیپ ها شامل اخبار, وقایع ورزشی, ویدیوهای تاریخی, موزیک ویدیوها, برنامه های تلویزیونی و ترایلر فیلم هاست. فناوری ویدئو ابتدا برای سامانه‌های تلویزیونی گسترش یافت ولی پس از آن برای فراهم آوردن امکان نگاشت به صرفه، در فرمت‌های گوناگون گسترش یافت. همچنین می‌توان ویدئو را از راه اینترنت به شکل فیلم از نمایشگر رایانه دید. چگونه می‌شود مخاطب یک سریال را چندین و چندبار ببیند و حالش به هم نخورد؟ جواب آن اما اقبال عموم مردم به سریال‌های مختار و جومونگ نیست، چون بحث خوش‌ساختی با محتوای مورد بحث ما فرق می‌کند.

زمانی که برادران لومیر در سال ۱۸۹۵ اولین تصاویر متحرک را به نمایش گذاشتند، فیلم‌های کوتاه آن‌ها بیشتر ثبت وقایع روزمره بود و هنوز خبری از دسته‌بندی‌های داستانی یا ژانری نبود. با رشد سریع سینما در اوایل قرن بیستم، فیلم‌سازان شروع به خلق روایت‌های منسجم‌تری کردند که مخاطبان را به دنیاهای مختلفی می‌برد. در حالی که فیلم‌های صنعتی و سینمایی ممکن است از نظر اهداف و اجرایشان دنیاهای متفاوتی به نظر برسند، ضروری است بدانیم که آنها اغلب به روش‌های مهمی بر یکدیگر تلاقی می‌کنند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، عناصر تکنیک های داستان سرایی سینمایی ممکن است به ویدیوهای آموزشی شرکتی راه پیدا کنند و اثربخشی و تعامل آنها را افزایش دهند.

در پایان، تفاوت بین فیلم صنعتی و سینمایی نه تنها در هدف مورد نظرشان، بلکه در رویکردشان به داستان‌گویی، زیبایی‌شناسی و درگیری با مخاطب است. در حالی که فیلم‌های صنعتی کارکردهای عمل‌گرایانه را در صنایع خاص انجام می‌دهند، فیلم‌های سینمایی از مرزها فراتر می‌روند و تجربه‌های همه‌جانبه‌ای را ارائه می‌کنند که در قلب و ذهن بینندگان باقی می‌ماند. با استقبال از تنوع فیلم‌سازی و قدردانی از کمک‌های منحصر به فرد هر ژانر، چشم‌انداز سینمایی را غنی می‌کنیم و قدرت داستان‌گویی را افزایش می دهیم.

در نتیجه، هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدوم عبارت بهتر یا صحیح تره وجود نداره. استادهای دانشگاه‌های مرتبط با سینما و تئاتر برای اینکه خلا سرفصل‌های دروس دانشگاهی را پر کنند، سرفصل‌ها را طوری انتخاب می‌کنند که در روزآمدترین حالت، مربوط به دهه ۶۰ یا میانه دهه ۷۰ باشد. شخصیت‌های دراماتیک اغلب چندوجهی و واقع‌گرا هستند و واکنش‌های آنها به رویدادها، منطبق با واقعیت‌های انسانی است. درام همچنین به تم‌های جدی مانند مرگ، عشق، تنهایی، یا بحران‌های اخلاقی می‌پردازد.

تفاوت movie و film در زبان انگلیسی

فیلم‌ها، با محدودیت زمانی مشخص، معمولاً داستانی واحد و خطی را روایت می‌کنند. پایان‌بندی فیلم‌ها اغلب قطعی و مشخص است و مخاطب در پایان فیلم، پاسخ سوالات خود را دریافت می‌کند. از سوی دیگر، سریال‌ها با ساختاری آزادتر و انعطاف‌پذیرتر، می‌توانند داستان‌های پیچیده و چند لایه را در طول فصل‌های متعدد روایت کنند.

مجله علمی سارینا

فیلم‌های معمایی و جنایی بر کشف جرم، حل معماها و تعقیب مجرمان تمرکز دارند. ژانر رومنس چیست؟ در این ژانر، عشق و روابط عاشقانه بین شخصیت‌ها محور اصلی داستان است. این ژانر به بررسی تکنولوژی‌های پیشرفته، جهان‌های ناشناخته و آینده‌ای خیالی می‌پردازد. زیرمجموعه‌ای از ژانر اصلی است که روی موضوعات خاص‌تر و تکنیک‌های ویژه‌تری تمرکز دارد. زیرژانرها معمولاً برای پاسخ به سلیقه‌های متنوع‌تر مخاطبان به وجود می‌آیند. سینما، آن جادوی تاریک که با یک پرتوی نور، ما را به دنیایی دیگر می‌برد.

ژانر جنگی

هم‌چنین عامل ارتباط عامل دیگری است که باعث مشاهده تصاویر متحرک می‌گردد. یکی دیگر ازتفاوت های عمده فیلم های تلویزیونی و سینمایی بودجه ساخت آنهاست. غالبا اینگونهفرض می شود که فیلم های سینمایی با استقبال بیشتری روبرو می شوند و بودجه بیشتریبه خود اختصاص می دهند. استودیوهای بزرگ سینمایی بودجه های کلانی برایساخت فیلم های سینمایی اختصاص می دهند و با تبلیغات مناسب بینندگان بسیاری را بهسالن های سینما جذب می کنند. بودجه بیشتر طبیعتا باعث می شود که فیلم هایسینمایی تعداد عوامل (بازیگر و عوامل پشت صحنه) بیشتری داشتهباشند و از جلوه های ویژه بیشتری بهره ببرند. بودجه بیشترکیفیت ساخت فیلم اعم از طراحی فضا، طراحی لباس و تدوین را نیز بالاتر می برد.

چنانچه در حال به تصویر کشیدن صحنه ای از یک جنگ هستید، چند تصویر مختصر می تواند به بینندگان نشان دهد که در جای جای میدان نبرد چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. اما متن این توانایی را با قدرت تاثیرگذاری یکسان ندارد؛ البته این نکته بدان معنا نیست که نمی توان در یک روایت مکتوب، صحنه های شگفت انگیز خلق کرد یا حس حضور در یک محل خاص را ایجاد کرد. فصل پنجم سریال کارآگاه حقیقی برای پخش از شبکۀ HBO در حال آماده‌سازی است و این داستان این‌بار به شهر نیویورک می‌رود. جزئیات بیشتر دربارۀ فصل جدید سریال True Detective را در سایت اهل سینما بخوانید.

چطور انیمه اتک آن تایتان جهانی و پرطرفدار شد؟

واژه مووی مختص مخاطب عوام سینما است و چون سود در جلب آنها است کاربرد و استعمال این واژه نیز رو به گسترش است. یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران به وجود می‌آید، این است که فیلم و سریال چه فرقی با هم دارند؟ تفاوت مهم فیلم ها و سریال ها در مدت زمان آنها و تعداد قسمت ها است. فیلم ها معمولا در یک قسمت هستند و اگر سازنده بخواهد داستان آن را ادامه دهد، معمولا بعد از حداقل یک سال قسمت بعدی را منتشر می‌کند.

برای مثال، تماشاگران فیلمی مانند The Notebook ممکن است بیشتر به تاثیر عاطفی داستان توجه کنند تا پیام‌های فلسفی یا اخلاقی آن. درام به‌عنوان یکی از ژانرهای پایه‌ای هنر، بر واقع‌گرایی و بازنمایی پیچیدگی‌های انسانی تاکید دارد. این ژانر تلاش می‌کند تا زندگی انسان را با تمام جنبه‌های واقعی و گاه متناقض آن به تصویر بکشد. برخلاف ژانرهای فانتزی یا تخیلی، درام به مشکلات، احساسات و دغدغه‌های واقعی می‌پردازد و تمایل دارد که واقعیت زندگی روزمره را با تمام چالش‌هایش منعکس کند. ما در این مطلب آموزش داستان نویسی به مقایسه فیلمنامه و داستان پرداختیم. همانطور که متوجه شدید، فیلمنامه، داستانی است به زبان تصویر به همین علت به آن فیلم‌ نوشت نیز می گویند.

کلمه فیلم، مفهومی هنری  در بر دارد در حالی که  واژه مووی مفهومی تجاری دارد. اگر چه برخی از فیلم های سینمایی با رویکرد طنز، از نظر محتوا و مفهوم، در دوره ای بشدت نزول کردند اما برخی از آثار به عنوان ستاره های سینما، این چراغ را روشن نگه داشت. در حالی که در یک اثر تلویزیونی یا تله فیلم، کارگردان بدلیل گستردگی مخاطب نمی تواند از مولفه فلسفی و ذهنی بهره بگیرد و باید یا شعار زده عمل کند یا مستقیم گویی زیادی داشته باشد.

با این اوصاف آنچه باعث می شود سینما راه خود رااز تلویزیون جدا کند عنصر تاویل پذیری است که مختص سینمای فاخر است و این عنصر در برخی آثار سینمایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما هویت بخشید. سینمای ایران درابتدا،کار خود را با سطحی نگری و رویکرد به بی ارزش ترین موضوعات جامعه آغاز کرد که منتقدان محصولات این هنر به آن نامˈفیلم فارسیˈ اطلاق کردند. همین یک جمله که از زبان یک سیاستمدار نقل شده ، به خوبی نشانگر اهمیت و قدرت سینماست. سینما ، این وسیله سمعی و بصری جذاب ، بزرگترین کارکردش در خلق رویا ، خلق ماجرا ، خلق شخصیت های دوست داشتنی ، نفرت انگیز ، ترحم بر انگیز و... و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت گرفته تا ترس و نفرت است.

با نگاهی به روند طی شده در حرفه سریال‌سازی، به نتایجی می‌رسیم که برای سلامتی‌مان مضر است و ورود دستگاه‌های ذی‌ربط نیز برای سامان دادن، خودشان را در معرض مشکلات ریوی قرار می‌دهد. در ایران نیز به تازگی، این پلتفرم‌ها بالا آمده و استقبال‌ از آن‌ها صورت گرفته است. اگر علاقمند به تماشای بهترین سریال های ایرانی هستید، در مقاله ای سریال هایی که بیشترین نمرات آی‌‌ام‌دی‌بی را کسب کرده اند را معرفی کرده ایم که پیشنهاد می‍‌کنم این فهرست را از دست ندهید.

نمایشگاه کتاب

درام و ملودرام، به‌رغم تفاوت‌های قابل‌توجه، هر دو بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیای هنر و ادبیات هستند. درام با عمق احساسی و واقع‌گرایی خود ما را به تفکر و هم‌ذات‌پنداری دعوت می‌کند، در حالی که ملودرام با احساسات پرشور و داستان‌های اغراق‌آمیز خود تجربه‌ای سرگرم‌کننده و پر از هیجان فراهم می‌آورد. هر دو ژانر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تاثیرات متفاوتی بر مخاطب بگذارند، اما در نهایت هدف هر دو، ایجاد ارتباط و ارائه نگاهی عمیق‌تر به زندگی انسان است. ژانر سینمایی از همان سال‌های نخستین تولد سینما به‌عنوان هنر و صنعت به‌وجود آمدند.

اما می دانیم کهامروزه صفحه نمایش تلویزیون ها با کیفیت های بسیار عالی (4K, Full HD) ساخته می شوند و قابلیت تغییر ابعاد تصویر را نیز دارند. از سوی دیگردوربین های فیلمبرداری نیز قابلیت تغییر ابعاد را دارند یا حتی می توان پس ازتولید فیلم با نرم افزارهای مختلف گرافیکی و ویدئویی ابعاد تصاویر را تغییر داد. کلمه film از موادی که برای ضبط و نمایش این تصاویر استفاده میشه، مثل سلولوئید یا فیلم عکاسی گرفته شده. ریشه هر دو واژه به روزهای اولیه سینما برمیگرده، اما در طول زمان مفاهیم متفاوتی پیدا کرده اند.

در درام، مخاطب اغلب به هم ذات پنداری با شخصیت‌ها و تحلیل موقعیت‌ها دعوت می‌شود. این ژانر ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد و از او می‌خواهد تا در مورد تم‌های عمیق و پیچیده تفکر کند. ویژگی بارز ملودرام، حضور شخصیت‌های تیپیکال مانند قهرمان‌های بی‌عیب، ضدقهرمان‌های شرور و قربانی‌های مظلوم است. روایت در ملودرام معمولا سیاه و سفید است و پیچیدگی اخلاقی در آن کمتر دیده می‌شود.

کلمه movie از کوتاه شدن عبارت moving picture یا تصویر متحرک گرفته شده، که روشی رایج برای اشاره به فیلم های اولیه در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی بود. چشم‌انداز را با همه سختی‌ها و مسائل باید ترسیم کند و برای مثال جمع‌کردن نمایشنامه‌های نویسندگان نوجوان مطرح جهان سخت است و این دشواری به دلیل گسستگی ارتباط‌های ما مطرح است. برای اینکه کاری به ثمر برسد و یک فرد نگوید که چرا نوآر بله و دیگر سبک نه؟ باید بداند که مسئول در هر بخشی تصویر کلان دارد که فعلا چهار پازل آن آماده است و دو پازل در حال ترجمه است. وی در بین این سال‌ها با همکاری حسین دستوم کتابی بنام طوطی کچل را نیز به رشته تحریر در آورد. عربانی از سال ۱۳۶۹ و ابتدای تأسیس گل‌آقا در این نشریه فعالیت داشته‌است. در فیلم ها، دیدن برخورد یک هلیکوپتر با ساختمان و انفجار پس از آن، صحنه ای جواب برای مخاطبین شما محسوب می شود؛ علل الخصوص تاثیر موسیقی نیز افزوده می شود.

با اینکه دنیای فیلم ها و داستان ها نزدیکی ها و شباهت های زیادی به هم دارند، اما کتاب ها و تصاویر ویدئویی رسانه هایی متفاوت هستند که از شیوه ها و ترفند های مختلفی به منظور روایت داستان خود بهره می برند. بعضی وقت‌ها می‌گویند چیزهایی که در فیلم‌ها اتفاق‌ می‌افتند غیرواقعی‌اند، اما واقعیت این است چیزهایی که در زندگی شما اتفاق می‌افتند غیرواقعی‌اند. فیلم‌ها کاری می‌کنند که عواطف ما نیرومند و واقعی جلوه کنند، درحالی‌که وقتی همان اتفاقات واقعاً برای شما روی می‌دهند، انگار دارید تلویزیون تماشا می‌کنید و هیچ احساسی ندارید.

با پر کردن شکاف بین فیلم‌سازی صنعتی و سینمایی، سازندگان می‌توانند از نقاط قوت هر ژانر برای ارائه تجربیات بصری تاثیرگذار و به یاد ماندنی استفاده کنند. خواه الهام بخشیدن به ویدئوهای شرکتی با استعداد سینمایی باشد یا ترکیب تخصص دنیای واقعی در داستان سرایی، هم افزایی بین این دو حوزه فیلمسازی، امکانات بی پایانی را برای نوآوری و خلاقیت ارائه می دهد. در بازار امروزی فیلم‌های سینمایی، بلاک‌باسترهای استودیویی که بر اساس مالکیت معنوی از قبل موجود هستند، نشان «movie» را کسب می‌کنند، در حالی که به فیلم‌های مستقل که تامل برانگیزتر است، «film» می‌گویند. فیلم ، ویدیو ، سریال ، فیلم سینمایی، فیلم تلویزیونی ، فیلم کوتاه ، فیلم بلند انواع مختلف فیلم است که هر کدام ویژگی های خود را دارند.

متاسفانه در هنر به طور کلی فعالیت چشم‌گیری در تولید کتاب وجود ندارد و معدود کتاب‌هایی هستند که به شکل تالیف منتشر می‌شوند. در نتیجه به این دلیل که سینما مانند هر علم دیگری عنصر وارداتی است، طبیعی ست که از «نهضت ترجمه» یاد می‌کنم. تردید ندارم که تا زمانی که هنری به اسم سینما وجود دارد نیاز به این مطالعات موجود است.

سریال‌ها اساساً برمبنای پنهان کردن داستان استوار هستند، تا بتوانند با این کار مخاطبان خود را ـ که به‌صورت فصلی و دوره‌ای این مجموعه را تماشا می‌کنند ـ حفظ کنند. ولی درباره سریال‌ها، تغییر نمایش‌دهنده عمده آن در سرتاسر جهان به چشم می‌خورد. در سالیان نه چندان دور، پلتفرم‌های مجازی اصلا وجود خارجی نداشتند که بخواهند قد عَلَم بکنند ولی با گسترش اینترنت و دسترسی گسترده مردم‌ها به آن، این پلتفرم‌ها رونق گرفتند. اگر علاقمند به دنبال کردن فیلم های سینمایی جدید هستید، ما در مقاله ای فهرست بهترین فیلم های جدید دنیا را معرفی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید. در ادامه با سیبما همراه باشید تا بیشتر تفاوت های فیلم و سریال را بررسی کنیم.

فیلم‌ها برای تجربه‌های کوتاه و پرشور مناسب‌تر هستند، در حالی که سریال‌ها برای کسانی که به دنبال داستان‌های طولانی و پیچیده هستند، جذاب‌ترند. درام و ملودرام از برجسته‌ترین ژانرهای هنری در تاریخ هنرهای نمایشی و ادبیات به شمار می‌آیند که هر یک با رویکردی متفاوت به روایت داستان، تاثیری عمیق بر مخاطب می‌گذارند. شناخت تفاوت‌های این دو ژانر نه تنها به تعریف دقیق‌تر آثار هنری کمک می‌کند، بلکه باعث درک بهتر ساختار داستانی، شخصیت‌پردازی و نحوه ایجاد ارتباط احساسی با مخاطبان می‌شود.

شناخت تفاوت بین درام و ملودرام به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا آثار هنری را با دیدی دقیق‌تر تحلیل کنند و پیام‌ها و اهداف پنهان هر اثر را بهتر بفهمند. این موضوع برای نویسندگان، فیلم‌سازان و تحلیل‌گران هنری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که در انتخاب عناصر داستانی و سبک روایت نقش بسزایی ایفا می‌کند. آن‌ها می‌توانند احساسات قوی را در مخاطب برانگیزند، اما این احساسات معمولاً پس از پایان فیلم فروکش می‌کنند. سریال‌ها، به دلیل مدت زمان طولانی‌تری که با مخاطب سپری می‌کنند، می‌توانند تأثیر عمیق‌تری بر او بگذارند.

هر ژانر فیلم تیپ‌های شخصیتی خاص و الگوهای مشخصی برای قهرمانان و ضدقهرمانان خود دارد. پدر ژانر معمایی و دلهره‌آور که با فیلم‌هایی مانند «روانی» و «پنجره عقبی» استانداردهای جدیدی برای این ژانر تعیین کرد. در دهه ۱۹۵۰ و با پیشرفت‌های علمی، ژانر علمی ـ تخیلی به‌وجود آمد که به بررسی آینده‌ای سرشار از ناشناخته‌ها و عصر تکونولوژی می‌پرداخت. سینما، پدیده قرن بیستمی است و در این قرن، هنرهای بصری و شنیداری کم کم جای خود را در بین طبقات اجتماعی باز کرد.

سینمای کوتاه جهان امروز به وسیله جشنواره‌های متعدد و شبکه‌های هنری تلویزیون‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد. فیلم‌ها به طور عمده در یک قسمت هستند و زمان زیادی از مخاطب را اِشغال می‌کنند ولی در سریال‌ها، داستان مدنظر نویسنده و کارگردان، در قسمت‌های متوالی ادامه پیدا کرده و در قسمت آن، زمان کمتری از مخاطب می‌گیرد. این خلا تا به امروز پر نشد زیرا کسی به آن فکر نکرده است که باید به دانشجو خوراک ذهنی ورای ۱۴۸ واحد برای کارشناسی و ۴۶ واحدی که برای ارشد طی می‌کند، داشته باشد.

تفاوت انواع فیلم ، ویدیو و سریال ، فیلم سینمایی و تلویزیونی ، کوتاه و بلند

ابتدای ورود VOD ها به زندگی مردم در اواخر دهه ۸۰ شمسی بود، جایی که CD ها حاکمیت بلامنازع انتقال اطلاعات را داشتند و حرفی از فلش‌ها بر زبان‌ها نبود. امیدواریم در این مطلب با مفاهیم و تفاوت movie و film به صورت کامل آشنا شده باشین. اگر نیاز به توضیح بیشتر در مورد این موضوع دارین، لطفاً سوالاتتون رو در بخش نظرات همین صفحه به اشتراک بگذارین. در انتشارات گره از تابستان سال ۱۴۰۱ به عنوان دبیر کتاب‌های سینمایی همکاری را آغاز کردم و بعد از مطالعه نسخه‌های انگلیسی به این نتیجه رسیدیم که چهار کتاب را به عنوان شروع مجموعه ترجمه و منتشر کنیم کنیم. اگرچه ملودرام‌ها معمولا از عناصر اغراق‌آمیز برای تحریک احساسات استفاده می‌کنند، برخی از آن‌ها نیز می‌توانند به مسائل واقعی و جدی بپردازند. با این حال، نحوه پردازش این موضوعات عموما ساده‌تر و احساسی‌تر از درام است.

{

پیش‌نویس فرهنگستان علوم پزشکی در حوزه دارو در میانه راه متوقف شد/ پزشکیان هوشمندانه عمل کرد

|}

اگر از طرفداران سینما هستین، شاید براتون سوال پیش اومده باشه که تفاوت movie و film چیه؟ آیا اونها فقط مترادف هستن یا معانی و مفاهیم متفاوتی دارن؟ در ادامه این مطلب منشا، کاربرد و مفاهیم این دو اصطلاح رو بررسی میکنیم. برای مثال، یک فیلم می‌تواند روایت دراماتیک داشته باشد اما از تکنیک‌های احساسی ملودرام استفاده کند. این ژانر تلاش دارد تا واکنش‌های عاطفی قوی مانند گریه، خشم، یا همدردی را برانگیزد.

{

مثال‌هایی از آثار ملودرام برجسته

|}

این ویژگی به فیلم‌ها اجازه می‌دهد تا بر نقاط عطف داستان تمرکز کرده و تأثیرگذاری احساسی عمیق‌تری بر مخاطب بگذارند. از سوی دیگر، سریال‌ها با ساختار آزادتر و روایت‌های چند فصل، فرصت بیشتری برای توسعه شخصیت‌ها، ایجاد دنیای پیچیده و پرداختن به موضوعات متنوع را دارند. سریال‌ها، با ایجاد ارتباط عمیق بین مخاطب و شخصیت‌ها، می‌توانند تأثیرگذاری پایدارتری بر مخاطب بگذارند و حتی به بخشی از زندگی روزمره او تبدیل شوند. یکی از تفاوت‌های بنیادین فیلم و سریال در مدت زمان و ساختار روایی آن‌هاست.

چهل و سومین جشنواره فیلم فجر سال 1403 با معرفی بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگران زن و مرد مکمل و اصلی و … به پایان رسید. چه فیلم‌هایی برندۀ سیمرغ شدند؟ لیست نامزدها و برندگان را در اهل سینما بخوانید. از اکشن‌های نفس‌گیر گرفته تا درام‌های تأثیرگذار و وحشت‌های دلهره‌آور، دنیای سینما برای هر سلیقه‌ای چیزی برای ارائه دارد. با توجه به مطالبی که در مقالۀ «ژانر فیلم چیست» به شما گفتیم، دفعۀ بعدی که فیلمی را تماشا می‌کنید حتماً به ژانر آن دقت کنید. سینما مرزهای ژانرها را در‌هم‌شکسته است و ما را به دنیایی از خلاقیت و نوآوری دعوت می‌کند.

ویدیو کلیپ, کلیپ ها (تکه های بریده شده) از ویدیو هستند که معمولآ قسمتی از ویدیویی بلندتر تشکیل شده اند. ویدیو فناوری الکترونیکی دریافت، ضبط، پردازش، ذخیره، انتقال و بازسازی تصاویر نامتحرک است که صحنه‌های متحرک را نمایش می‌دهد. کار کردن با این کارگردان‌ها و نویسندگان اثرات جانبی بسیار زیادی دارد؛ برای مثال، مدیر تصویربرداری پروژه‌ای، از سرطان ریه تصویربردارانش حین پروژه خبر داده و در طی این اطلاع‌رسانی، اسپری آسم مدیر تصویربرداری به سرقت رفت.

اما آیا امروزنیز شبکه های تلویزیونی بودجه کمتری به فیلم هایشان اختصاص می دهند؟ آیا آنهامخاطبین کمتری دارند؟ این مساله چندان برای من روشن نیست، پس باید یک تحقیق کوچک دربارهبودجه ها بکنم. واژه مووی اصطلاح عامیانه آمریکایی است که از مووینگ پیکچرگرفته شده است و به نوعی مختص آمریکایی ها است. مطالعات نشاتن می دهد آمار کاربرداین واژه در آمریکا به مراتب بیشتر از اروپا و آفریقا و یا حتی آسیا است.

در این بخش از مقالۀ «ژانر فیلم چیست» به معرفی مهم‌ترین ژانرهای سینمایی، ویژگی‌های آن‌ها و نمونه‌های برجسته خواهیم پرداخت. فیلم‌های صنعتی طیف وسیعی از محتوا را از جمله فیلم‌های آموزشی، ماژول‌های آموزشی ایمنی، موارد تبلیغاتی و مستندات فرآیندهای تولید شامل می‌شوند. صرف نظر از موضوع یا صنعت خاص، این فیلم ها یک هدف مشترک دارند و آن هدف مشترک، اطلاع رسانی و آموزش بینندگان در مورد یک موضوع خاص مرتبط با تلاش های حرفه ای آنها می باشد. همچنین سریال های ایرانی خوبی نیز در چند سال اخیر در پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال تولید و منتشر شده اند که سریالی مانند پوست شیر مورد استقبال کاربران خارجی نیز قرار گرفتند.

به عنوان مثالمجموعه فیلم های سینمایی «جنگ ستارگان»، «بازگشت به آینده» یا «ارباب حلقه ها» تنها یک قسمتندارد و لذا راهنما را زیر سوال می برند. همچنین برخی فیلم های سینمایی مانند «قاتلان» (محصول NBC) در سال 1964 در ابتدا به نیت نمایش درتلویزیون ساخته شدند اما سپس تغییر هدف دادند. یا مینی سریال «چرنوبیل» سال 2019 را تصور کنید کهبر خلاف جدول بالا با 5 اپیزود به عنوان مینی سریال شناخته شد. به گزارش پایگاه خبری گلدنیوز؛ به نقل از خبرآنلاین، احمد عربانی یکی از پرافتخارترین کاریکاتوریست های ایران در روزنامه هم میهن موضوع تفاوت تولید فیلم‌های سینمایی با سریالهای شبکه نمایش خانگی را به تصویر کشید. چیزی که توصیف آن نیازمند چندین صفحه متن است، تنها با یک نمای باز دوربین به نمایش گذاشته می شود. فیلم های سینمایی و سریال ها می توانند محیطی وسیع و پر از جزئیات را خلق کرده و مخاطبین را در دل ماجرا قرار دهند.

در دوران پسامدرن فیلم‌های چندژانری به وجود آمدند و فیلم‌هایی مانند «پالپ فیکشن» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو مرزهای ژانرهای سنتی را شکستند. تکنولوژی پردازش کامپیوتری به فیلم‌سازان این امکان را داد که دنیای تخیلی و غیرممکن را به تصویر بکشند. فیلم‌هایی مانند «آواتار» و «انتقام‌جویان» نمونه‌هایی از استفادۀ خلاقانه از این فناوری هستند. ۳- فیلم اغلب کمی رسمی تر به نظر می رسد، بنابراین ما بیشتر عباراتی مانند "مطالعات فیلم" را به عنوان یک رشته تحصیلی در مدرسه فیلم داریم تا "مطالعات مووی".

همچنین، تکنولوژی‌های جدید به فیلمسازان و سریال‌سازان اجازه می‌دهد تا از جلوه‌های ویژه پیشرفته‌تر و داستان‌گویی‌های نوآورانه‌تری استفاده کنند. در کنار نمایش فیلم‌های بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلم‌ها جوایز خاص خودشان را هم می‌گیرند. سینمای کوتاه امروزه نیز در جهان وجود دارد و اندیشه‌ها و داستان‌ها را به صورت موجز بیان می‌کند. فیلمسازان بزرگی نظیرجوزپه تورناتوره پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه و...

از دیگر ویژگی‌های این ژانر، استفاده از موسیقی و جلوه‌های بصری برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب است. به دسته‌بندی کلی فیلم‌ها بر اساس داستان، شخصیت‌ها، لحن و سبک فیلم‌برداری گفته می‌شود. هر ژانر دارای مجموعه‌ای از قواعد و استانداردهای مشخص است که آن را از سایر ژانرها متمایز می‌کند. برای مثال، در فیلم «اینسپشن» داستان با ساختاری غیرخطی و چندلایه روایت می‌شود که ترکیبی از ژانرهای علمی-تخیلی و معمایی را به نمایش می‌گذارد. هر ژانر سینمایی سبک بصری و تکنیک‌های فیلم‌برداری خاصی دارد و به تقویت فضای فیلم کمک می‌کند. برای مثال، در فیلم «شوالیه تاریکی» به کارگردانی «کریستوفر نولان» مضمون اصلی مبارزه خیر و شر در دنیایی پر از آشوب و فساد است که به‌خوبی در ژانر اکشن و درام گنجانده شد.

این ژانر فضایی شاد یا احساسی خلق می‌کند و بیننده را درگیر جلوه‌های بصری و شنیداری می‌سازد. موزیکال‌ها معمولاً در موضوعات عاشقانه، خانوادگی یا اجتماعی روایت می‌شوند. از سوی دیگر، زیرژانرها زیرمجموعه‌های کوچک‌تر و خاص‌تری هستند که در دل ژانرهای اصلی شکل می‌گیرند و ویژگی‌های منحصربه‌فردتری دارند.

فیلم‌های چندژانری اغلب غیرقابل‌پیش‌بینی هستند و با تلفیق ژانرها، لحظات غافل‌گیرکننده و خلاقانه‌ای ایجاد می‌کنند که توجه مخاطب را تا انتها جلب می‌کند. ژانر ماجراجویی شما را به سفرهایی پرخطر و پرهیجان می‌برد؛ جایی که قهرمانان در جست‌وجوی گنج، کشف ناشناخته‌ها یا نجات دنیا از هیچ مانعی نمی‌ترسند. قهرمانان این فیلم‌ها معمولاً با موانع طبیعی، دشمنان یا ناشناخته‌های غیرمنتظره روبه‌رو می‌شوند. این ژانر مناسب تماشاگرانی است که عاشق سفر به دنیاهای جدید و تجربیات تازه هستند.

اما فیلم ها و سریال ها نمی توانند در تمام لحظات، کشمکش های درونی شخصیت ها را به صورت مستقیم نمایش دهند و چاره ای جز در نظر گرفتن نمود بیرونی برای آن ها ندارند. فیلمنامه نویسان، معمولا این کار را به وسیله دیالوگ هایی انجام می دهند که نشان دهنده چالش های عاطفی و فکری پیش روی شخصیت ها است؛ علاوه براین، به وسیله نشان دادن حالت چهره بازیگران احساسات کاراکترها را بازتاب می دهند. رمان نویسان اما به هیچ وجه این محدودیت ها را در مقابل خود مشاهده نمی کنند. آن ها تا جایی که داستان را برای درک مخاطبین بیش از اندازه پیچیده نکنند، می توانند هرچه را که در سر دارند، روی کاغذ بیاورند.

سینما مانند کتابخانه‌ای بی‌انتها از داستان‌ها و تجربه‌های انسانی است و انواع ژانر سینمایی راهنمایی هستند که شما را به بخش مورد علاقه‌تان هدایت می‌کنند. هر ژانر با دنیای منحصربه‌فردش شما را به سفرهایی می‌برد که گاهی پر از هیجان و نبرد و گاهی پر از اشک و لبخند است. ژانر ورزشی فراتر از رقابت است؛ داستانی از تلاش، شکست، پیروزی و اشتیاق. از زمین‌های فوتبال تا رینگ بوکس، این ژانر هیجان زندگی واقعی ورزشکاران را به تصویر می‌کشد. این ژانر اغلب به موضوعاتی مانند تلاش، انگیزه، شکست و پیروزی می‌پردازد و با به تصویر کشیدن رقابت‌های هیجان‌انگیز، احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد.

نکته دیگری که می‌خواستم بر آن تاکید کنم این است که آمار افرادی که کتاب سینمایی می‌خوانند در مقایسه با افرادی که رمان می‌خوانند بالاتر است، اما تعداد افراد کتابخوان در مقایسه با جمعیت ایران اصلا قابل مقایسه نیست. به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، متاسفانه به گفته کارشناسان میان فعالان حوزه سینما کمتر کسی پیدا می‌شود که به کتاب‌خوانی عادت داشت باشد، نتیجه این رویکرد در اقدام‌ و آثار سینماگران دیده می‌شود. شاید اگر تعداد بیشتری از فعالان این حوزه به کتاب علاقه داشتند، شاهد خلق آثار اقتباسی بیشتری بودیم. قبل از پرداختن به موضع تفاوت این دو تکنیک بهتر است بدانید که درام چیست و فیلم های که موضوع درام دارند دقیقا به چه نوع موضوعی اشاره میکنند.

اما در هر صورت به تولید علم در هر رشته (هنر و علوم انسانی) نیاز داریم. این ژانر داستان‌هایی را روایت می‌کند که در دوره‌های تاریخی مشخص رخ می‌دهند. فیلم‌های تاریخی معمولاً بازسازی دقیق لباس‌ها، معماری و رویدادهای گذشته هستند. این فیلم‌ها با استفاده از موقعیت‌های طنز، دیالوگ‌های بامزه و شخصیت‌های خنده‌دار، فضایی شاد و مفرح را ایجاد می‌کنند. ژانرهای سینمایی تنوع بسیاری دارند و هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.


فیلم مفت بر در سینماهای اصفهان