تیونینگ خودرو شتاب
تیونینگ خودرو کارپلاس
Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو میشود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه میدهد همهچیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصیسازی کند. کافی است نگاهی به خودروهای تیونینگشده بیندازید تا متوجه شوید که گهگاه با خودرویی کاملاً جدید روبهرو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. با ریمپ ECU، قدرت موتور بهطور محسوسی افزایش مییابد و شتاب خودرو بهبود پیدا میکند، که این موضوع برای رانندگان ایرانی که به دنبال بهبود عملکرد خودرو هستند، بسیار مفید است. علاوه بر این، با تغییر تنظیمات موتور، مصرف سوخت بهینهتر شده و هزینههای سوخت در بلندمدت کاهش مییابد.
سیستم خنککننده نقش بسیار مهمی در جلوگیری از داغ شدن موتور دارد و باعث میشود که موتور در دمای مناسب کار کند. مایع خنککننده به مرور زمان خاصیت خود را از دست میدهد و نیاز به تعویض دارد. اگر سیستم خنککننده به خوبی کار نکند، دمای موتور افزایش مییابد و ممکن است باعث خرابیهای جدی شود. فیلتر هوا به مرور زمان پر از گرد و غبار و ذرات مختلف میشود که میتواند جریان هوا به موتور را محدود کند. با تعویض منظم فیلتر هوا، موتور میتواند با هوای تمیز و بدون محدودیت کار کند که این امر به کاهش استهلاک و بهبود بازدهی موتور منجر میشود.
علاوه بر این، مخزن اگزوز نیز نقش موثری در خارج کردن هوای موتور به بیرون دارد. بهترین خدمات را در زمینه نرم افزار ریمپ، ریمپ خودرو و ریمپ ایسیو را می توانید از ما خواستار شوید. سیستم هایی که براساس شرایط جاده و میزان نور محیط، شدت و زاویه تابش نور را تنظیم میکنند. این تغییرات شامل نصب اسپیکر های با کیفیت بالا، ساب ووفر و آمپلی فایر نیز میشود. صندلی های مسابقه ای با پشتیبانی بیشتر میتوانند تجربه رانندگی را راحتتر و ایمنتر کنند.
VIP Style نیز یکی از زیرشاخههای این سبک است که برای شخصیسازی خودروهای لوکس نظیر محصولات لکسوس، اینفینیتی و آکورا بهکاربرده میشود. از جمله معروفترین تیونرهای ژاپنی میتوان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. بعداً، نوبت به ایتالیاییها و ژاپنیها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند. به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانهای خودروهای منحصربهفرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانیهایی بهراحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غولهای مهندسی خودرو ایستادهاند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو میکنند.
و نهایتا حذف ابزار آلات اضافی و حتی تغیر جنس شیشهها نیز میتواند بسیار موثر باشند. یکی از بخشهای غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر میگردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … . البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشهها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعههای مضر خورشید به داخل کابین میتواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشههای طرفین غیر از شیشه جلو استفاده میکنند. یکی دیگر از شیوههای مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسبهای ویژه میباشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام میگیرد.
درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال میشود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا میکند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنککننده، استفاده از شمعهای اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روشهایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده میشود. در صورت بهبود کارایی موتور و تیونینگ صحیح، موتور قادر خواهد بود با مصرف کمتر سوخت، توان بیشتری تولید کند. این موضوع نه تنها به کاهش هزینهها کمک میکند، بلکه در حفظ محیط زیست نیز موثر است. بنابراین، اگرچه افزایش شتاب ممکن است در ابتدا به منظور بهبود سرعت و قدرت موتور انجام شود، اما تاثیرات مثبت دیگری نیز به همراه دارد که همواره برای دارندگان خودرو جذاب است.
روش دستکاری موتور و ایجاد تغییرات در آن روشی تخصصی و نیازمند دانش فراوانی در خصوص مکانیک خودرو است. اما در روش دوم نیاز به دانش خاصی نبوده و تنها با تغییر چند مورد از لوازم خودرو می توان به آن دست یافت. در نهایت، راههای افزایش سرعت خودرو باید متناسب با شرایط و محدودیتهای فنی خودرو انتخاب شوند و همه تغییرات توسط متخصصان مجرب انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. با توجه به نیاز ها و سلیقه های مختلف، انواع مختلف تیونینگ وجود دارد که هرکدام میتوانند تجربهای متفاوت از رانندگی را به ارمغان بیاورند. سیستم های کنترل کشش و پایداری میتوانند به کاهش انحراف و افزایش چسبندگی خودرو در شرایط مختلف جادهای کمک کنند. لنت های سرامیکی یا نیمه فلزی میتوانند به افزایش طول عمر و کارایی ترمز کمک کنند.
در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون میکنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر میدهید. این تغییرات میتواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد. در حال حاضر برای ریمپ کردن ecu خودروهای داخلی مبالغی بین 800 الی 2 میلیون تومان تومان هزینه از مشتری دریافت میشود. همانطور که اشاره شد، تیونینگ در معنی اصلی خود به تقویت موتور و افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو توامان گفته می شود.
تیونینگ خودرو یک فرایند جذاب و چالشبرانگیز است که میتواند به بهبود عملکرد، ایمنی و ظاهر خودرو منجر شود. استفاده از مواد سبک تر مانند فیبر کربن برای بدنه و سایر اجزا میتواند به کاهش وزن کلی خودرو و بهبود عملکرد آن کمک کند. این شاخه از تیونینگ بهطور کلی به هرگونه تغییری گفته میشود که با هدف بهبود عملکرد و افزایش قدرت موتور انجام میگیرد. سبک اروپایی تیونینگ با چرخهای نسبتا کوچک، بدنه تکرنگ و کاهش زیاد ارتفاع خودرو شناخته میشود. در نمای بیرونی با حذف تمامی زههای بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید میشود. سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودروها در اروپا کاهش پیدا میکرد.
ریمپ ECU یا بازنویسی و تنظیم مجدد واحد کنترل موتور، یکی از روشهای مدرن و مؤثر برای بهینهسازی عملکرد خودرو است. این فرآیند بهویژه در خودروهای ایرانی کاربرد فراوانی دارد و به کمک آن میتوان تنظیمات کارخانهای ECU را تغییر داد تا عملکرد موتور بهبود یابد. ریمپ به معنای تغییر در تنظیمات اصلی موتور برای افزایش قدرت، شتاب و بهبود راندمان است که بدون نیاز به تغییرات سختافزاری پیچیده انجام میشود. همچنین، نگهداری دورهای و رعایت نکات ذکر شده نه تنها به بهبود شتاب خودرو کمک میکند، بلکه مصرف سوخت را نیز کاهش میدهد. در دنیای امروز، با توجه به افزایش هزینههای سوخت و آلودگی هوا، بهینهسازی مصرف سوخت از اهمیت ویژهای برخوردار است. این موضوع میتواند بهطور مستقیم بر هزینههای ماهانه و طولانیمدت صاحب خودرو تاثیر بگذارد و به کاهش اثرات زیستمحیطی نیز کمک کند.
بطور کلی صنعت خودروسازی ایران به سمتی رفته که محصولات قدیمی اش از دوام و عمر بیشتری نسبت به محصولات جدیدش برخوردار هستند!!! نصب چراغهای نئونی در زیر بدنه یا داخل کابین به منظور ایجاد جلوه های بصری منحصر به فرد، به ویژه در خودرو های نمایشی یا مسابقهای. این شاخه از تیونینگ هم یکی از پرطرفدار ترین بخش های اسپرت کردن ماشین است، که نمونه های خلاقانه بیشماری را می شود تو خیابان ها دید. تیونینگ الکترونیکی شامل بهینه سازی نرم افزار های کنترلی و نصب سنسور های پیشرفته است. انتخاب رینگ های بزرگ تر و لاستیک های پهن تر میتواند کنترل بهتری در پیچ ها فراهم کند.
لنتهای ترمز به مرور زمان فرسوده میشوند و در صورت کاهش ضخامت، باید تعویض شوند. بررسی و تعویض لنتها به موقع، باعث میشود که سیستم ترمز همواره کارایی مطلوب خود را حفظ کند. این قطعه طوری برنامه ریزی شده است تا همواره خودرو را در شرایط معمول خود نگاه دارد. اگر قصد دارید تا خودروی خود را در بهترین شکل ممکن تیونینگ کنید، حتما باید این چیپ را با یک نمونه اسپرت آن تعویض کنید. فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند. این هوای ورودی به موتور قبل از وارد شدن به محفظه احتراق از فیلتر هوای خودرو گذشته تا بدون آلودگی و گرد و غبار، وارد موتور خودرو شود.
در نتیجه، خودرو قادر خواهد بود در شرایط رانندگی مختلف عملکردی قابلپیشبینیتر و بهتر داشته باشد. نصب شمعهای قدرتمند با کیفیت بالا میتواند جرقهای قویتر و پایدارتر تولید کند، که این امر باعث احتراق کاملتر و قدرتمندتر در سیلندرها میشود. با احتراق بهتر، موتور توان بیشتری تولید کرده و در نتیجه شتاب خودرو بهبود مییابد. همانطور که گفتیم تقویت موتور خودرو که یکی از اصول اولیه تیونینگ می باشد،روشی برای بالا بردن توان، شتاب و سرعت خودرو بوده که در دو روش انجام می پذیرد. انتخاب صحیح لاستیک و تنظیم سیستم تعلیق از بهترین راههای افزایش شتاب خودرو است که تاثیر مستقیمی بر عملکرد خودرو دارد.
با طراحیهای مختلف اگزوز، شما میتوانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بیصدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرتتر جلوه میدهد. یکی از بحثهای جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است. وقتی شما خودرویی را خریداری میکنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کردهاید و حالا میخواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، میتوانید بخشهای مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. شما می توانید با انتخاب لاستیک های پهن و رینگ های زیبا، جلوه ای زیبا و وصف نشدنی به خودروی خود بدهید.
شرکت هایی که از نظر فنی و مهندسی توانمند بودند و محصولات تولید انبوه خودروسازان بزرگ را به خودروهای جذاب تر و کم تیراژ تبدیل می کردند و در ازای تغییرات مذکور نیز مبلغ قابل توجهی را از مشتری دریافت می کردند. این سیستم ها معمولاً صدای عمیق تری را تولید میکنند و به خودرو ظاهری جذاب تر میدهند. تعویض رینگ ها و لاستیک های استاندارد با مدل های اسپرت میتواند به بهبود هندلینگ و ظاهر خودرو کمک کند. این شامل افزایش قدرت، بهبود مصرف سوخت و استفاده از قطعات با کیفیت بالاتر است. تیونینگ خودرو یکی از محبوب ترین روش ها برای شخصی سازی و بهبود عملکرد و ظاهر خودرو است. حتی در بعضی کشورها مانند ایران عزیزمان، تغییر رنگ بدنه خودرو یا دودی کردن شیشهها هم خلاف قانون است.
با این حال، قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مهم است که هدف خود را مشخص کنید، با یک متخصص مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. علاوه بر افزایش شتاب و قدرت، این بهبود در بهرهوری سوخت به معنای کاهش تعداد دفعات سوختگیری و هزینههای اضافی است که در طولانیمدت موجب صرفهجویی میشود. بنابراین، ریمپ ECU به رانندگان این امکان را میدهد که در کنار افزایش عملکرد خودرو، از نظر اقتصادی نیز بهرهمند شوند و تجربهای لذتبخش و مقرون بهصرفه از رانندگی داشته باشند. در تنظیمات سفارشی ریمپ، تمامی پارامترهای عملکردی موتور مانند نسبت هوا و سوخت، زمانبندی جرقه و دیگر ویژگیها بهطور دقیق تنظیم میشود تا بیشترین بهرهوری از موتور حاصل شود. این تنظیمات سفارشی موجب افزایش شتاب خودرو، بهبود واکنش به پدال گاز و ایجاد حس رانندگی سریعتر و قویتر میشود.
در بخش الکترونیکی، تغییر ECU برای افزایش شتاب و چیپ تیونینگ میتواند افزایش گشتاور و اسب بخار قابل توجهی را به همراه داشته باشد. تاثیر توربوشارژر در افزایش شتاب و استفاده از نیتروژن اکسید برای شتاب بیشتر نیز گزینههای پیشرفتهتری هستند که باید با احتیاط و تخصص کافی اجرا شوند. در عصر مدرن، بهترین راه افزایش شتاب خودرو استفاده از روشهای الکترونیکی است که با کمترین دستکاری فیزیکی، بیشترین تاثیر را دارند. استفاده از گیربکس با ضرایب دنده اصلاح شده، (یا به اصطلاح دستچین) یکی دیگر از روش های مهم افزایش شتاب محسوب می گردد. در این روش با توجه به بالا رفتن توان پیشرانه؛ برای جلوگیری از هرزگردی چرخ ها ضرایب گیربکس اصلاح می شود بطوریکه بتوان با دور موتور پایینتر، شتاب بیشتری دریافت کرد. در خودروهای مسابقه ای معمولا اتاق به رول بار مجهز شده و صندلی ها برداشته می شوند و برای نهایت افزایش شتاب و توان اتاق سبک شده و حتی بنزین مصرفی خودرو نیز بنزین مسابقه ای (مشهور به Q16 و C16) می باشد.
بنابراین، این روش بهعنوان یک راهحل مقرونبهصرفه و مؤثر برای بهینهسازی عملکرد خودرو و کاهش هزینههای نگهداری محسوب میشود. روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد. لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. ریمپ ایسیو کمک می کند تا تنظیمات در بهترین و بهینه ترین وضعیت ممکن قرار داده شوند.
ولی فیلتر هوای مجهز به خنک کننده سبب می شود که هوای خنک را به داخل موتور هدایت کند. هوای خنک چگالی بیشتری داشته و بنابراین اکسیژن بیشتری هم می تواند وارد موتور کند که با سوخت ترکیب شده و احتراق سریع تر رخ بدهد و همین مساله قدرت موتور را به مراتب افزایش می دهد. همچنین این فیلترها در مواقعی که موتور به دلیل بالا عملکرد آن نیاز به هوای بیشتری دارد توان تامین اکسیژن مورد نیاز را ندارند. مواردی دیگر مانند تغییر داشبورد، تغییر رنگ خودرو، استفاده از استیکر و کاورهای حرفهای، تغییر فرمان، تعویض صندلیها خودرو و یا تغییر رنگ کابین نیز در بخش تیونینگ ظاهری خودرو انجام میشوند. بهطورکلی تیونینگ خودرو، بخشهای تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو را شامل میشود. هزینه تیونینگ خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع خودرو، نوع تیونینگ و قطعات مورد استفاده.
بنابراین اگر قصد تیون کردن موتور ماشین را دارید، بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. برای این کار بهتر است از نمونه هایی مانند دیسک صفحه گرافیکی استفاده کنید تا در کشش ماشین، سربالایی ها، هنگام سبقت گرفتن بهتر جواب بگیرید و راندمان خودروی خود را افزایش دهید. در جایی که به قدرت نیاز دارید این سوپاپ ها لازم است تا در دورهای بالاتر، زودتر باز شوند که این کار توسط دنده ادجاست صورت می گیرد. یکی از قطعاتی که موجب بهبودیافتن عمل احتراق خودرو میگردد، تعویض شمع خودرو است. این کار البته باعث مقدار کمی آلودگی و آسیب به موتور میشود اما برای کسانی که دوست دار سرعت و شتاب هستند، کاربرد دارد.
میتوان با تغییر و تعویض یک سری از قطعات، سیستم ترمزگیری را به صورت بسیار حرفهای تقویت نمود. برای کاهش وزن خودرو می توانید از رینگ های کم وزن برای لاستیک ها استفاده کنید که تاثیرات مطلوبی بر عملکرد موتور خواهد داشت. این به این معناست که تنظیمات موتور خودرو شما بهطور دقیق بر اساس نیازها و خواستههای خاص شما انجام میشود. با ریمپ مخصوص، خودروهایی مانند پراید، پژو، یا سمند میتوانند به بهترین شکل عملکرد خود را بهبود بخشند، به طوری که قدرت و شتاب آنها به سطحی برسد که شما همیشه آرزویش را داشتید. یکی از روش های بسیار زمان بر در تقویت موتور خودرو، تغییر موتور خودرو از بیس تا سیلندر و پیستون ها است. هرچه هوا و بنزین ورودی به خودرو متراکم تر باشند احتراق و قدرت موتور بالاتر خواهد رفت.
کاهش مصرف سوخت به معنای کاهش دفعات سوختگیری است که در نتیجه هزینههای کلی شما را کاهش میدهد. این فرآیند بهویژه برای افرادی که به دنبال صرفهجویی در هزینهها و بهینهسازی راندمان خودروی خود هستند، گزینهای مناسب و اقتصادی به حساب میآید. با ریمپ ECU، شما بدون نیاز به تغییرات سختافزاری پیچیده و گرانقیمت میتوانید بهرهوری سوخت خود را بهینه کرده و تجربه رانندگی اقتصادیتری داشته باشید. ریمپ ECU نه تنها به بهبود عملکرد موتور کمک میکند، بلکه با کاهش فشار اضافی بر قطعات اصلی موتور مانند پیستونها، سوپاپها و شمعها، عمر مفید آنها را افزایش میدهد. زمانی که موتور خودرو بهطور دقیق و بهینه تنظیم شود، عملکرد آن در دمای بهینهتری انجام میشود که بهطور مستقیم از استهلاک سریع و آسیب به قطعات جلوگیری میکند.
شما باید به بودجه ای که برای تیونینگ خودرویتان در نظر می گیرید توجه کنید تا بتوانید از میان روش های مختلف، روشی را که مناسب با بودجه شما است انتخاب کنید . در زمینه تیونینگ اتمسفریک تاثیر روش های مختلف کاملا بستگی به نوع و حجم پیشرانه خودرو دارد. سیستم پیشرانه خودرو که از موتور و قطعات مربوطه تشکیل شده به مرور دچار کاهش عملکرد می شود. در این صورت تقویت موتور به منظور افزایش بازده و عملکرد آن امری ضروری تلقی می شود. افزایش بازده و عملکرد موتور علاوه بر این که موجب بالا رفتن توان آن می شود، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده، آلایندگی کاهش می یابد و هم چنین استهلاک آن نیز کمتر می شود. ریمپ ECU همچنین به بهبود عمر موتور و کاهش استهلاک قطعات کمک میکند، زیرا فشار اضافی از روی موتور برداشته میشود و قطعات با کارایی بیشتری عمل میکنند.
در این بخش به تغییراتی که میتوانند ایمنی خودرو را افزایش دهند، می پردازیم. تیونینگ داخلی شامل تغییرات در صندلی ها، فرمان، داشبورد و سیستم های صوتی و مالتی مدیا است. استفاده از دیسک های بزرگ تر باعث افزایش سطح تماس و بهبود کارایی ترمز میشود. استفاده از میل تعادل های سفارشی میتواند انحراف خودرو در پیچ ها را کاهش داده و پایداری بیشتری ایجاد کند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. یکی از موارد مهم و اثر گذار در احتراق صحیح و درست موتور، ورود و حضور اکسیژن و در واقع هوای سالم به داخل موتور میباشد که به این منظور از فیلترهای هوا استفاده میشود.
برخی از قطعات داخلی موتور می توانند با مدل های باکیفیت تر و مقاوم تر جایگزین شوند، که نه تنها طول عمر موتور را افزایش میدهد، بلکه کارایی و عملکرد آن را نیز بهبود میبخشد. در ادامه به بررسی انواع تیونینگ خودرو میپردازیم که شامل تیونینگ موتور، سیستم تعلیق، ترمز، انتقال قدرت، ظاهری، داخلی، الکترونیکی، نورپردازی، اگزوز، ایمنی، صوتی و آیرودینامیک میشود. این سبک تیونینگ خودرو با دستکاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخهای سفارشی با رینگهای کوچک که با زاویه زیر بدنه قرار میگیرند از مشخصههای اصلی سبک Stanced Style هستند. این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانهای تادندانمسلح را به نمایش میگذارد. در اوایل دهه 1930 میلادی، تیونرهای آمریکایی با حذف شیشه جلو و گلگیرها شروع به دستکاری در فوردهای مدل A کردند.
در فرایند ریمپ، تنظیمات فابریکی تغییر می کنند و بر اساس پتانسیل واقعی خودرو برنامه ریزی می شوند. نظر کارشناسان خودرو و همین طور نظرات درباره ریمپ از سوی مالکان خودرویی که چنین روشی را امتحان کرده اند، گویای این است که ریمپ افزایش شتاب، یکی از بهترین و موثرترین روش ها در خودروهای مختلف است. این سیستم شامل تعویض لولههای اگزوز از کاتالیست به عقب است و میتواند به بهبود جریان گازهای خروجی و افزایش قدرت موتور کمک کند. حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شدهاید!! یکی دیگر از راههای تیونینگ خودرو، همین تغییر سر اگزوز و اضافه کردن تعداد اگزوز به ماشین است.
استفاده از اکتان بوستر، تیونینگ موتور و بهینهسازی سیستمهای سوخت و اگزوز تنها چند نمونه از این راهکارهای موثر هستند. با بررسی و اجرای این روشها میتوانید ضمن افزایش شتاب خودرو، از هزینههای اضافی جلوگیری کرده و تجربه رانندگی بهتری داشته باشید. با استفاده از ریمپ ECU، تنظیمات دقیق موتور خودرو بهطور کامل بهینهسازی میشود، بهطوریکه برنامههای مصرف سوخت بهطور مؤثری کاهش هدررفت انرژی را اعمال میکنند. این بهینهسازی نهتنها باعث کاهش مصرف سوخت میشود، بلکه بهطور قابلتوجهی هزینههای سوخت شما را در بلندمدت کاهش میدهد. بهویژه در شرایط پرترافیک شهری یا در سفرهای طولانی، این تغییرات بهخوبی خود را نشان میدهند و باعث میشود خودرو با راندمان بالاتری عمل کرده و با هر باک بنزین مسافت بیشتری طی کند. این بهبود در عملکرد موتور بهویژه برای رانندگان شهری که روزانه در ترافیک هستند یا افرادی که سفرهای طولانی انجام میدهند، بسیار مفید است.
این دو خودرو با موتورهای XU7 و TU5 شناخته میشوند و ریمپ تأثیرات مثبتی بر آنها دارد. موتور TU5 یکی از پرطرفدارترین موتورهای داخل کشور است که برای این موتور لوازم افتر مارکت فراوانی تهیه شده است. گفتنی است برپایی نمایشگاههای نامنظم تیونینگ در آن زمان و نفوذ اینترنت و ایجاد کلاس 206 در مسابقات اتوموبیلرانی در شناخته شدن این حوزه پر سود بی تاثیر نبوده است. اگر میخواهید در خصوص مالیات خودروهای لاکچری اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله مالیات خودرو میلیاردی را مطالعه نمایید. شمعهای ایریدیومی نیز که جنس الکترود مثبت آنها از ایریدیوم است از طول عمر بالاتری نسبت به شمعهای پلاتینیومی برخوردار هستند.
این هوای لازم برای احتراق در موتور میبایست قبل از ورود از هر گونه غبار، آلودگی و ناخالصی تمیز گردد. ممکن است تمامی تغیرات تیون خودرو در جهت نشان دادن ظاهری قدرتمند در خودرو باشد، قطعا در این حالت، یک سپر ظریف و کوچک نمی تواند این قدرت را القا کند و میبایست از سپری با خطوط ناملایم و حجیم تر استفاده کرد. تیونینگ خودرو موضوعی پیچیده و گسترده است و ممکن است سوالات زیادی در مورد آن داشته باشید. برای مشاهده نمونه کارها و کسب اطلاعات بیشتر، به کانال آپارات سهیل تیونینگ مراجعه کرده و پروژههای ما را بررسی کنید. علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند. کریمی تیونینگ به عنوان یکی از حرفه ای ترین ها و باسابقه ترین ها در این زمینه، ریمپ ایسیو را برای هر خودرو به صورت اختصاصی و با توجه به نیازهای مشتری و ظرفیت و پتانسیل خودرو انجام می دهد.
این به معنای کاهش نیاز به تعویض قطعات مصرفی و در نتیجه کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری خودرو است. در واقع، ریمپ به موتور اجازه میدهد تا با بازده بالاتری عمل کند و در عین حال فشار اضافی را از روی قطعات حیاتی بردارد. این فرآیند باعث میشود که قطعات موتور کمتر در معرض سایش قرار گیرند و بهویژه در بلندمدت، نیازی به تعویض زودهنگام نداشته باشند. علاوه بر این، به دلیل بهینهسازی دما و کاهش استهلاک، خودرو عملکردی پایدارتر و طول عمر بیشتری خواهد داشت. برای رانندگانی که به دنبال کاهش هزینههای نگهداری و افزایش عمر خودرو هستند، ریمپ ECU یک راهکار مقرونبهصرفه و مؤثر به شمار میآید.
به این منظور برای ارتقای سیستم اگزوز استفاده از لوله های تقویت شده یا اسپرت که با داشتن مبدل کاتالیزور پیشرفته و هم چنین قطر زیاد می تواند قدرت و بازدهی موتور را به طور قابل ملاحظه ای بالا ببرد. از این رو سعی کنید جنس این دو قطعه از فولاد صیقلی و صاف باشد تا هوا و دود تولید شده در موتور بتواند به راحتی و با سرعت زیادی از خروجی اگزوز خارج شود. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد. شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم. اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. یکی دیگر از مراحل تیونینگ روانکنندههای مصنوعی با کاهش اصطکاک باعث افزایش عمر موتور خودرو میشوند.
قطعا هر رانندهای دوست دارد که به جای یک صندلی ساده یکی از این صندلیها را داشته باشد. در بعضی موارد ممکن است در حالت معمولا، جلو پنجره به صورت پیش فرض به رنگ نقرهای باشد و این در حالی است که کل بدنه خودرو ممکن است به فرض مثال مشکی باشد. موسیقی از قدیم یکی از همراهان جدانشدنی از بخش خودرو بوده است و این سیستم هر روز در حال ارتقا میباشد. از جمله تغیرات مربوط به چراغهای خودرو میتوان به دودی کردن چراغها، استفاده از لامپهای زنونی و چراغهایی با طراحیهای متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. قطعا هر راننده و سرنشینی دوست دارد که در فصلهای گرم تر، از هوای آزاد بر روی سقف خود استفاده کند و داشتن سان روف برای رانندههای امروزی یکی از مهم ترین آپشنها برای یک خودرو میباشد.
ولی به علت اصطکاک زیاد با زمین، از چپ شدن ماشین در حد بسیار زیادی جلوگیری می کند. تعویض مایع خنککننده به طور منظم و بررسی سیستم خنککننده از نظر نشت و گرفتگیها، به عملکرد بهینه موتور کمک میکند. سیستم خنککننده سالم و موثر، باعث میشود موتور در شرایط مختلف آب و هوایی با کارایی بهتری عمل کند و عمر مفید خودرو افزایش یابد. تعویض منظم روغن و فیلتر روغن، به ویژه در فواصل مشخص شده توسط سازنده خودرو، کمک میکند که موتور همیشه با حداکثر توان خود کار کند. استفاده از روغن با کیفیت مناسب و فیلترهای اصلی میتواند تاثیر بسزایی در کارایی و شتاب خودرو داشته باشد و از بروز مشکلات ناشی از تجمع رسوبات و آلودگیها جلوگیری کند.
رزوناتورها میتوانند امواج صوتی را تقویت کرده و صدای خروجی اگزوز را تغییر دهند. این بدان دلیل است که هوای سرد متراکمتر از هوای گرم است، و این به معنی میزان بالاتر اکسیژن در هوا برای یک احتراق پر انرژیتر در داخل موتور است. با توجه به این که امروزه اکثر خودرو ها به صورت انژکتوری استپس از اعمال متد های مختلف تیونینگ باید به سراغ سیستم سوخت رسانی خودرو رفت. تقویت سیستم، صوتی یکی از متفاوت ترین راهکارهایی برای اسپرت کردن خودرو می باشد. فرقی نمی کند که خودروی شما یک خودروی سدان یا هاچ بک باشد و یا یک خودروی شاسی بلند و آفرود. متناسب با شرایطی که قصد استفاده از خودرو را دارید، می توانید خودروی خود را به دست یک فرد متخصص در این زمینه سپرده و یک خودروی اسپرت، زیبا و قدرتمندتر تحویل بگیرید.
این سیستم تاثیر مستقیمی بر تعویض دنده و شتاب دارد و میتواند با سایر تغییرات مانند استفاده از توربوشارژر هماهنگ شود. تنظیم صحیح این بخش، به خصوص در تفاوت شتاب خودروهای دندهای و اتوماتیک نقش مهمی ایفا میکند. استفاده از هدرز و سیستم اگزوز جایگزین، نصب کیت ورودی هوای خنک و استفاده از شمع هایی با کارایی بهتر می شود. همچنین طی سال های اخیر انجام تغییرات نرم افزاری و اصطلاحا ریمپ ئی سی یو نیز بسیار رایج شده است و با این کار کم هزینه می توان عملکرد بهتری را از موتور خودرو استخراج کرد. تغییر در نرمافزار ECU برای بهبود عملکرد موتور، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت انجام میشود. تقویت سیستم جرقه خودرو، به میزان چشمگیری بر افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تأثیرگذار است.
همچنین راننده باید مسئولیتپذیری لازم را در استفاده از شتاب بالا داشته باشد و همواره ایمنی را در اولویت قرار دهد. با رعایت اصول فنی و ایمنی، میتوان از مزایای افزایش شتاب خودرو بهرهمند شد و در عین حال از معایب و خطرات احتمالی آن اجتناب کرد. روش هایی که بیان شد روش هایی ساده برای افزایش قدرت پیشرانه و عملکرد موتور محسوب می شود. زیرا در بسیاری از مواقع عملکرد موتور پس از مدت ها دچار افت می شود و این پدیده ای خوشایند برای رانندگان نیست. از این رو انجام روش های ساده گفته شده علاوه بر افزایش راندمان موتور می تواند سبب افزایش عمر موتور و قطعات متعلق به آن و هم چنین صرفه جویی در مصرف سوخت شود. یعنی با کاهش وزن خودرو قدرت پیشرانه هم بیشتر شده و انرژی کم تری برای به حرکت درآوردن آن نیاز است.
چه در حال سبقت گرفتن از یک خودرو دیگر باشید یا در ترافیک شهری حرکت کنید، ریمپ باعث میشود خودروی شما سریعتر و قویتر واکنش نشان دهد و شما تجربهای راحتتر و هیجانانگیزتر از رانندگی داشته باشید. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش ها و تحقیقاتی مختلف صورت می گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می شود. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک هایی با فاق کوتاه یا چراغ های بیش از حد قدرتمند، می تواند مشکلات زیادی را در خیابان های شهری ایجاد کند. تنظیمات گیربکس برای بهبود شتاب و کاهش زمان تعویض دنده میتواند عملکرد خودرو را بهطور قابل توجهی بهبود دهد. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پرهها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگنمایی در جلوپنجره انجام میشود. یک خودروی تیون شده قرار است از لحاظ ظاهر و قدرت موتور، سرعت، مشخصات فنی و داخلی از خودروی مشابه خود بالاتر باشد.
این امر باعث میشود که خودرو در شتابگیری و دور زدنها عملکرد بهتری از خود نشان دهد. بهبود شتاب ماشین یک فرآیند چند مرحلهای است که نیازمند اقدامات هماهنگ و متناسب با نوع خودرو میباشد. بهترین راه افزایش شتاب خودرو ترکیبی از چندین روش است که باید به صورت اصولی و با رعایت نکات فنی انجام شود. 2.2) استیج یک (برای خودروهای لوازمی)؛ در این مرحله خودرو به لحاظ فنی دچار تغییراتی شده که در بالا به تعدادی از آنها اشاره شد؛ به همین دلیل ریمپ در این خودروها به کمک دستگاه وایدبند انجام می شود. در این گونه خودروها استفاده از واید بند برای افزایش شتاب و توان در دور موتورهای بالا واجب است.
بسیاری از خودروهای حرفهای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. در کشور ما در حال حاضر خودرو های پر شتاب و سریع نظیر پورشه، بنز، ب ام و و بسیاری از برندهای محبوب دیگر دارای قیمت هایی گزاف هستند و تنها قشرهای مرفه و ثروتمند توانایی خریداری این خودرو ها را دارند. برای دریافت خدمات تقویت موتور و ریمپ وایدبند در مجموعه کاراکال تیونیگ می توانید به پیج پارت هاب ؛ آقای مهندس رادمنش مراجعه فرمایید. تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. خودروهای پژو، بهویژه مدلهای 206 و 405، یکی دیگر از گزینههای پرطرفدار برای تیونینگ هستند.
استفاده از شمعها و وایرهایی با مقاومت کمتر، استفاده از شمعهای چند الکترود، تقویت سوزنهای انژکتور، به کار گرفتن کوئل قویتر و تقویت دینام از روشهای تقویت سیستم برقرسانی خودرو در بخش تیونینگ موتور خودرو است. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همانقدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریعتر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. تیونینگ موتور فرآیند تنظیم دقیق موتور خودرو شما برای ارائه عملکرد بهتر ، ارائه قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر است. تولیدکنندگان خروجی موتورهای خود را محدود می کنند تا خودرو های خود را با استاندارد های اغلب مناطقی که قصد فروش خودرو خود را در آن دارند ، منطبق کنند. برای تیون فنی خودرو میتوان حجم موتور را افزایش داد و با روشهایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود.
علاوه بر افزایش شتاب، استفاده از اکتان بوستر باعث کاهش ضربههای موتور و کاهش رسوبات درون سیلندرها میشود. این موضوع به بهبود طول عمر موتور کمک کرده و عملکرد پایدار و روانتری برای خودرو فراهم میآورد. از آنجا که افزایش عدد اکتان باعث کاهش دمای موتور نیز میشود، استفاده از اکتان بوستر میتواند به پیشگیری از خرابیهای احتمالی و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری موتور کمک کند. بهینهسازی این سیستم با کاهش مقاومت در خروج گازها، باعث میشود که موتور بتواند با کارایی بیشتری کار کند. نصب لولهها و مبدلهای کاتالیستی با کیفیت بالا و یا تعویض منبع اگزوز میتواند جریان گازهای خروجی را بهبود بخشد و در نتیجه شتاب خودرو افزایش یابد. این روش یکی از راههای افزایش سرعت خودرو است که با نصب یک ماژول الکترونیکی، پارامترهای موتور را بهینه میکند.
تقریباً تمامی خودروهای که در جهان تولید میشوند، قابلیت تیونینگ شدن دارند اما اینکه هر خودرو تا چه میزان قابلتغییر و دستکاری است، نکته بسیار مهمی محسوب میشود که نباید از آن غافل شد. چراغها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغها و تعویض کاسهچراغها میشود. در این بخش میتوان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیسدار بهجای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویتکنندههای صدا مانند آمپلیفایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد. رپنیک بزرگترین وبسایت درباره تعمیر خودرو در ایران است و شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیتیلینگ و سایر موضوعات مرتبط با خودرو، به وبسایت رپنیک مراجعه کنید. رانا به دلیل موتور TU5 و طراحی مناسب، با ریمپ میتواند عملکرد بهتری داشته باشد.
این روانکنندهها در روانکاری قطعات وسیله نقلیه متحرک مؤثر هستند و میزان تأثیرگذاری آنها ارتباط مستقیمی با مقاومتشان در برابر فشار و گرما دارد. با استفاده از روش های نرم افزاری همچون تغییرات تنظیمات ایسیو ECU یا سخت افزاری، می توان نسبت به افزایش میزان گشتاور موتور خودرو اقدام کرد که در نتیجه دور موتور یا به اصطلاح شتاب ماشین بیشتر از حد معمول می شود. فرقی نمی کند پیر باشید یا جوان، همه افراد دوست دارند تا خودرویشان شتاب و سرعت بالایی داشته باشد و بتوانند از دیگران سبقت بگیرند. تیونینگ و تقویت خودرو نیاز به علم و مهارت بالایی دارد بنابراین در هر قسمت از این علم باید دقت کافی و تجربه لازم را داشته باشید. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش های تیونینگ خودرو اتمسفریک آشنا کنیم.
نصب سیستمهای ABS پیشرفته میتواند از قفل شدن چرخ ها در شرایط اضطراری جلوگیری کند و ایمنی را بهطور قابل توجهی افزایش دهد. تیونینگ سیستم ترمز برای افزایش کارایی و کاهش زمان توقف خودرو ضروری است، پس باید به مواردی که در ادامه گفته خواهد شد توجه ویژه ای داشت. تیونینگ این سیستم میتواند شامل تغییرات در فنر ها، کمک فنرها، میل تعادل و سایر اجزا باشد. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. چنین مواردی دست به دست هم دادهاند تا امروزه کمتر قطعهای در بدنه خودروهای تیونینگ شده ژاپنی پیدا کنید که همچنان ساده و شبیه به نمونه اولیه خود باقی مانده باشد.
برای خروج بهتر دود اگزوز از هدرز استفاده می شود که بخاطر جنس و صیقلی بودن آن امکان این را دارد که با شتاب بیشتری دود و الایندگی موتور را به بیرون از اگزوز انتقال بدهد. برای کلیه خودروهای زیر 10هزارکیلومتر که به کاراکال مراجعه می کنند تا 15درصد تخفیف دائمی اعمال می شود. فراموش نکنید داشتن سابقه و تجربه کاری در این حوزه موجب پیشرفت سریعتر متقاضیان می شود. اما اگر شخص بدون هیچ زمینه اولیه وارد این حوزه شود، به نتیجه قابل توجهی دست نخواهد یافت. یکی از راههای بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پرهها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پرههای بسیار ظریف و باریک میباشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا میکند. در بعضی موارد، رانندگان و صاحبین خودروها علاقه مند به پهن نشان دادن لاستیکهای خود هستند که این نوع لاستیکها ممکن است برای بعضی از خودروها مناسب نباشد.
بهترین تیونر ارومیه