دلیل اصلی بیماری‌های گوارشی

برخی از مشکلات گوارشی، بحث و گفتگو در مورد آن  را به دلیل حجب و حیا دشوار می‌کند، این نکته باعث می‌شود بسیاری

توسط HEYDARINEWS در 14 اردیبهشت 1399
برخی از مشکلات گوارشی، بحث و گفتگو در مورد آن  را به دلیل حجب و حیا دشوار می‌کند، این نکته باعث می‌شود بسیاری از ما که دارای مشکلات گوارشی هستیم، در سکوت رنج ببریم. علاوه بر این، سبک زندگی امروزی که کم تحرکی و استفاده از غذاهای نه چندان باکیفیت را به همراه داشته، باعث شده اختلالات گوارشی به صورت تصاعدی افزایش یافته و تعداد بی سابقه‌ای از بیماران مبتلا به اینگونه مشکلات در بیمارستان‌ها بستری شوند. مشاوره گرفتن از پزشک متخصص گوارش در ابتدای بروز هرگونه علائم، یکی  از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از تبدیل مشکلات کوچک به بیماری هایی با عوارض جدی است. اینگونه مشاوره‌ها می‌تواند در رفع مشکلات گوارشی تنها با تغییرات آگاهانه در استفاده از داروهای بدون نسخه و یا تغییر در شیوه زندگی مفید باشد.  

دلیل اصلی ابتلا به بیماری‌های گوارشی :

دستگاه گوارش به دلیل نقش مهمی که در هضم غذا و رساندن مواد غذایی به سایر ارگان‌های بدن دارد، دارای اهمیت بالایی است. اصولاً دستگاه گوارش از اولین مکان برای خوردن غذا یعنی دهان شروع شده و تا مقعد اطلاق می‌گردد. امروزه با سرعت گرفتن زندگی، توجه انسان به بدن خود کم شده و اختلالات گوارشی هم به همین جهت افزایش پیدا کرده است. به صورت کلی اصلی‌ترین دلایل ابتلا به اینگونه بیماری‌ها را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:
  • کاهش فعالیت‌های بدنی و کم تحرکی که با توجه به مشاغل امروزی گاه اجتناب‌ناپذیر است.
  • استفاده از فست‌فودها، غذاهای سرخ شده و تنقلات مضر
  • فشارهای روحی و استرس در محیط زندگی و کار
  • بارداری و عوارض ناشی از آن در برخی خانم‌ها
  • استفاده از برخی داروها
  • مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی که بر روی معده گاه ثأثیرات برگشت‌ناپذیری می‌گذارد.

برخی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی و دلایل ابتلا :

ریفلاکس  معده :

ریفلاکس یا همان سوزش سر دل یکی از شایعترین بیماریهای گوارشی است. احساس درد و ترش کردن از علائم آن به شمار می‌رود، این بیماری می‌تواند به مرور زمان به مری آسیب برساند یا حتی منجر به سرطان مری شود. علاوه بر رژیم غذایی نادرست، برخی از داروها و مصرف الکل می‌توانند باعث سوزش معده شود. گزینه‌های درمانی این اختلال گوارشی شامل داروهایی هستند که سطح اسید معده را کاهش می‌دهند، اما مصرف دارو بدون تجویز پزشک متخصص در این زمینه ممکن است مشکلاتی را به همراه آورد. آیا شما نیاز به پزشک مجربی دارید که در زمینه گوارش، بیماری‌های معده و روده، کبد، مجاری صفراوی و پانکراس به شما راهنمایی‌های لازم را داده و یا تمایل دارید تحت درمان وی قرار بگیرید؟ پس اینجا کلیک کنید.

زخم معده :

اگر درد معده بیش از حد غیر قابل تحمل باشد یکی از تشخیص‌ها ابتلا به  زخم معده است و تنها از طریق مراجعه به پزشک فوق تخصص گوارش و انجام آزمایش می‌توان وجود این بیماری را تأیید کرد. سیگار کشیدن و مصرف الکل همچنین ممکن است عامل ایجاد این بیماری باشد. همچنین استرس می‌تواند علائم زخم‌های گوارشی را تشدید کرده و بهبود را به تأخیر اندازد. در صورت عدم درمان، زخم‌ها می‌توانند باعث خونریزی داخلی شده و منجر به عفونت جدی شود.

سنگ کیسه صفرا :

این بیماری به طور معمول نیاز به درمان ندارد. سنگ کیسه صفرا اغلب از کلسترول و نمک‌های صفراوی ساخته می‌شود، بنابراین نوع تغذیه هر فرد در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش مهمی را برعهده دارد. اگر سنگ التهاب ایجاد کند، برداشتن کیسه صفرا به کمک جراحی، یکی از راه‌حل‌های درمانی آن است. چاقی یک عامل ایجاد سنگ‌های کیسه صفرا است و این مورد اغلب به  دلیل کمبود فیبر و اضافه شدن چربی در رژیم غذایی ایجاد می‌شود.   در کنار این موارد التهابات روده، تحریک‌پذیری آن و مواردی از این دست نیز جزو بیماری‌های شایع مربوط به دستگاه گوارش است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به اختلالات گوارشی :

همانگونه که اشاره شد، سبک زندگی امروزی شرایط خاصی را خلق کرده است؛ این شرایط خود منجر به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش می‌گردد. برای رهایی از این مشکل اصلاح شیوه زندگی، دوری از استرس، داشتن برنامه ورزشی منظم و رعایت یک رژیم غذایی مناسب توصیه‌ای است که بسیاری متخصصان در این زمینه به بیماران خود می‌کنند. نکته مهمتر اینکه هرگونه مشکل کوچکی به دلیل نقش حیاتی دستگاه گوارش باید جدی گرفته شود و از درمان سرخود خودداری شود. بهترین راه، مراجعه به پزشک متخصص گوارش و دادن یک شرح حال کامل از علائم و سبک زندگی است تا بتوان ریشه‌ی مشکل را پیدا کرد. جلسه مشاوره با پزشک در ابتدای بروز یک اختلال، کمک می‌کند تا با مصرف داروهای سبک و بدون نیاز به راه‌های سخت‌تر چون جراحی، از عواقب و عوارض بیشتر این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. منبع : https://www.par30dl.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%b4%db%8c/
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن