پیستون چیست و طرز کار آن چگونه است؟

یک سری شیار بر روی سر پیستون قرار دارد که محل کارگزاشتن رینگ پیستون است. پیستون قطعهای استوانهای شکل و توخالی

توسط HEYDARINEWS در 26 اردیبهشت 1401
یک سری شیار بر روی سر پیستون قرار دارد که محل کارگزاشتن رینگ پیستون است. پیستون قطعهای استوانهای شکل و توخالی است که یک سرش بسته و سر دیگرش گشوده است. به عبارتی طور که ذکر شد پیستون قلب و مرکز موتور میباشد و در صورتی که بخواهید این قطعه را مشاهده فرمایید می بایست سر سیلندر و درب سوپاپ خودرو را گشوده کنید. در برعلیه پیستون های آلومینیومی ریختهگری انبساط زیادی دارا‌هستند که درصورتیکه متناسب حیاتی سیلندر و محفظه احتراق نباشد دردسرساز میشود. پیستون های دو زمان را در سواریهای سایز کوچک مهم موتورهای قلیل حجم تماشا میکنیم. در چنین مواقعی حروف C-L نشان دهنده فشار کم و C-H بیانگر (فشار بالا) خواهد بود. نماد F ،Front، فلش و نظیر اینها همگی یک مضمون‌ دارا هستند و جهت قرار گیری پیستون در سیلندر را نشان میدهد. به تعداد سیلندرهای یک موتور، پیستون در آن وجود دارااست و هر چه تعداد سیلندرها و در عاقبت پیستونها اکثر باشد توان موتور نیز عمده خواهد بود. بوسیله یک شاتون بلند اساسی میللنگ در ارتباط هستند و وزنههای تعادل میل لنگ دارای آن ها چگونه پیستون بسازیم فاصله دارد. مهم اعتنا به این که روند احتراق در گوشه و کنار احتراق به شدت پیچیده می باشد و کوچکترین برآمدگی یا فرورفتگی در پیستون ، بر شکل و دسته احتراق اثر گذاری می گذارد ، در بعضا از خودروها علاوه بر فرم هایی که در بالا به آن اشاره شد ، فرم های پیچیده و بهینه ای به تراز بالای پیستون می دهند. تعیین اجزای موتور به جهت داشتن راندمان و بهره وری بالا مستمند به نگاهی سختگیرانه اهمیت توجه به مولفه های زیرا مقدار ماندگاری و سبک بودن آن دارد. در خودروهایی که سیستم تایمینگ و سوپاپ آن‌ها متغیر می باشد ( در بخش تایمینگ به شرح آن پرداخته ایم ) به جهت پرهیز از عکس العمل سوپاپ ها به پیستون ، شیارهایی بر مطابق رخ سوپاپ در پیستون ایجاد کرده اند تا اگر سوپاپ در زمان بالا بودن پیستون ، ذیل بود ، اهمیت پیستون بازخورد نکند. همین پیستون ها که به برهان دسته طراحی موتورهای دو زمانه زیر فشار مکانیکی مضاعف و حرارت بالا قرار دارند کاهش در خودروها کاربرد دارند و بخش اعظم در موتورسیکلتها به عمل میروند. همین تیغهها که به اینوار معروف هستند، جهت تقویت دامنه در آن به فعالیت میروند. از معایب پیستون های آلومینیمی، انبساط مضاعف بدنه ی آن است که طراحان مجبور می شوند به جهت پرهیز از گریپاژ، پیستون را با لقی فراوان بسازند، مگر آن که حساس طرح هایی این انبساط را کمتر خرید پیستون موتور سیکلت دهند. رینگها مهم قرار گرفتن در اطراف پیستون فضای لقی میان پیستون و سیلندر را کنترل و جهت دهی و محل قرار گرفتن پیستون را اساسی حفظ فاصله معین شده از سیلندر تهیه میکنند. بر روی پیستون همچنین سوراخی جهت نصب گژن پین و اتصال به شاتون در حیث گرفته میشود. کوتاهتر شدن شاتون تغییراتی در طراحی دامنه پیستون ساخت میکند. اما در موتورهایی که احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد، مدل هایی که از جنس چدن هستند، کماکان کاربرد خویش را محافظت کرده اند. متاع پیستون از آلیاژ چدن یا این که آلومینیوم است. متاع آن ها از چدن یا این که آلومینیم میباشد پیستون های چدنی بدنه ای بزرگ تر و سنگین خیس دارند. در نتیجه، پیستون ها معمولا از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند. این مشکلات میتوانند تولید خلل و نقص جدی در کارایی موتور کنند. پیستون موتور خودرو قطعهای استوانهای شکل است که داخل سیلندر حرکت میکند. حرکت خطی بالا به پایین آن نیز منشا نیروی موتور هست به این ترتیب که حیاتی زیر وارد شدن بر اثر فشار گازهای ناشی از احتراق داخل سیلندر نیروی ساخت شده از انفجار هوا و سوخت را به بخشهای دیگر موتور منتقل میکند. پیستون در موتورهای دو زمانه، به جهت هر سیکل حرکت موتور بایستی یکبار رفت و بازگشت داشته باشد، براین اساس فشار بیشتری را تحمل میکند. ۱ـ بیضی ساختن پیستون : چون گرمای احتراق به بالای پیستون می رسد و آن حوزه‌ و نصیب قرار گرفتن گژن پین عمده از همه جا گرم می‌گردد ، اهمیت انبساط بیشتری است که این انبساط موجب چسبیدن پیستون به سیلندر و گونه های در کار موتور می‌گردد بنابراین پیستون را بیضی میسازند که آنگاه از گرم شدن انبساط پیدا کرده و وضعیت دایره پیدا میکند. رخنه افقی پیستون ها در پایین رینگ ها می باشد و به تیتر سد حرارتی ، از سوق دهی گرمای قسمت حلقه ها به بدنه پیستون-که دارای دست کم بازی نسبت به سیلندر است-جلوگیری کند. ۵ ـ وجود رینگهای فولادی در بدنه پیستون : که مانع شکافت گرمای بالای پیستون به قسمت پایین میشود. این رینگ فعالیت عده کردن روغن از دیواره سیلندر را به جهت جلوگیری از نفوذ آن به محیط احتراق به امداد رینگ جرم تکمیل می کند و درصورتیکه رینگ تراکم جمع نمودن روغن را ناقص انجام دیتا باشد رینگ روغن آن را تام میکند. در بخش مربوط به موتور خودرو ، کارایی و وظیفه پیستون ماشین توضیح داده شد.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن