ترموکوپل چیست و مهمترین کاربردی که در ابزار دقیق دارد ویرگول

به طور کلی جفت های گرمایی از حیث مقدار هزینه نهایی، میزان استقامت و پایداری در محیط های صنعتی، سرعت میزان گیری

توسط HEYDARINEWS در 8 آذر 1401
به طور کلی جفت های گرمایی از حیث مقدار هزینه نهایی، میزان استقامت و پایداری در محیط های صنعتی، سرعت میزان گیری و همچنین محدوده دمایی که می قدرت اندازه گیری کرد، خوبتر از RTD ها هستند. بها اکثر آن ها به خصوص دماسنج های Base Metal، ارزانتر از RTD ها هستند. علاوه بر این، به نوع ای طراحی شده اند که تداوم بیشتری داشته و به عامل طراحی یکسان به تغییرات دما سریعتر پاسخ دهند. کلیدی همین حال، نقطه فروش کلیدی ترموکوپل ها محدوده دمای قابل اندازه گیری آنهاست. بخش اعظم RTD ها به حداکثر دمای 1000 رتبه فارنهایت محدود می شوند.
  • مزیت زیادی ترموکوپل ها اندازه‌ گیری آنها است که از 200- تا ۱۸۰۰+ رتبه سانتیگراد را در برمی گیرد.
  • از مزایای همین جور می قدرت هزینه ذیل تر گاز نسبت به برق را اشاره کرد.
  • تفاوت میان همین سه نوع در میزان پلاتین به عمل رفته شده در آن ها است.
  • گاهی اوقات جور B به جای خاکستری و قرمز‌رنگ به رنگ سبز و قرمز است.
  • تیم اهواز تعمیر شامل کارشناس و سرویس کاران رشته ای و مجرب هست و در هر ساعت از شبانه روز مهیا ارائه سرویس ها است.
ترموکوپل‌ها اشکال متفاوتی دارند که طبق کالا فلز و آلیاژ آن به هشت مدل B, S, R, T, N, E, J, K تقسیم می‌شوند. ۱) ترموکوپل چیست؟ متداول ترین، رشته ای ترین و پرکاربردترین تجهیزات به مراد ترازو گیری دما هستند. ترموکوپل ها از ۲ فلز غیر همنوع تشکیل شده و همین دو جور فلز از یک سر به هم وصل شده اند. برای مشخص و معلوم شدن مقدار توجه اول سنسور دما، می توانید حداکثر مقدار تحمل داده شده را تعیین کنید. در ادامه به طور مختصر درباره فرآیند Calibration، اساسی شما دوستان کلام خوا‌هیم کرد. کابل جبران ساز ترموکوپل کابل های جبران ساز ترموکوپل از مواد ارزان تری نسبت به کابل های افزاینده طول ترموکوپل ساخته می شوند و در فاصله های طولانی خیس و در دمای محیطی حداکثر 80 جايگاه سانتی گراد آیتم استعمال قرار می گیرند. کابل های جبران ساز ترموکوپل در تایپ های متفاوتی ساخته می شوند و باید دارای تایپ ترموکوپل مورد به کار گیری تطبیق داشته باشند. کابل جبران ساز ترموکوپل را دارای سخن C نشان می دهند نظیر کابل KCB یا این که KCA. یک عدد دیگر از اشکال سیم‌ ترموکوپل از نظر شکل کاربردی گونه آرمور دار همین محصولات می‌باشد.

مزیت به کار گیری از ترموکوپل چیست؟

ترمو کوپل از از یکسری مبنا سیم و اشکال فلزات ساخته شده می باشد که همین اساس ها و فلزات اهمیت جوش به یکدیگر متصل شده اند. دقت داشته باشید که در همین محصل اتصال دما، اندازه گیری می‌شود. محدوده ی دمایی آن در حدود 270- تا 1300 جايگاه ی سانتی گراد بوده و به این برهان در دماهای بالا اکثر گزینه به کارگیری قرار می گیرد. از دیگر خصوصیت های گونه N تحمل و مقاومت بالای آن در برابر اکسیداسیون در دمای بالا می باشد. به عنوان نمونه از بخش کوچکی از ای ان را در یک لوله ی حاوی سیال قرار دهیم به راحتی و بدون هیچ مشکلی دمای سیال روان در لوله را میزان گیری می نماید. دسته‌بندی نشده شرایط محیطی از قبیل وجود حلال های شیمیایی و نفتی که گزینش کننده فرآورده ماده تولید کننده غلاف حفظ کننده آن خواهند بود را ابلاغ نمایید (مقاومت غلاف حافظ در برابر خوردگی). ترموکوپل می تواند دارای RTD وترمیستورها که آنها نیز اشکال رایجی از حسگرها برای اندازه¬گیری دما هستند، مقایسه شود. به این ترتیب اعتنا به وضعیت کارگزاشتن میزان دیگری برای گزینش ترموکوپل‌ها خواهد بود.

جدول مقایسه اشکال thermocouple

آخرین مدل ترمومتر که نسبتا گونه جدیدی از این دستگاه به شمار می‌رود، ترمومتر لیزری است. این دستگاه، نوعی حرارت سنج صنعتی است که دمای اجسام بدور از دسترس را می‌سنجد به گونه‌ای که انرژی طیف نور منتشر شده از یک جسم را در یک نقطه متمرکز کرده و اساسی اندازه‌ گیری انرژی و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی دمای جسم را می‌سنجد. حساس استفاده از ترمومتر لیزری به سادگی می‌توان حرارت قطعات، آون آزمایشگاهی یا این که تجهیزات دور از دسترس را ترازو ‌گیری کرد. در صورتیکه آن ها در معرض فرسودگی و پاره گی قرار گیرند سرانجام خراب خواهند شد. خرابی ترموکوپل پر‌نور نیست و اشخاصی که از آن به کارگیری می کنند ، همیشه متوجه نمی شوند که فلز در حالا خراب شدن میباشد و ناگهان سنسور از در میان میرود. اصلی وجود بعضا کاربردها ، فساد ناگهانی می تواند به فساد بزرگتری باعث شود.

کاربرد در صنعت پلاستیک

ما در همین نوشته همت کردیم به شکل کامل به توضیح ابزار الکتریکی کاربردی به نام ترموکوپل بپردازیم. شما می‌توانید همین نوشته را برای آشنایان خود هم ارسال کرده و در نصیب دیدگاه‌ها نظرات و تجربیات خویش را اهمیت ما و دیگران به اشتراک بگذارید. به جهت دیتاها عمده و بازدید آگهی‌های مربوط به ترموکوپل، کلیک کنید. حسگر جور E از مخلوط فلزهای نیکل-کروم وکنستانتان ساخته می‌گردد و به طور کلی سیگنال قوی‌تر و درست‌تری دارد. دوران دمایی سیم با منفی ۴۵۴ تا ۱۶۰۰ رتبه فارنهایت و بازه دمایی سیم اکستنشن ۳۲ تا ۳۹۲ جايگاه فارنهایت است. قبلاً در نوشته دماسنج مقاومتی – به گویش ساده، سنسورهای RTD را باز‌نگری کردیم و مقایسه کوتاهی بین دماسنج مقاومتی و ترموکوپل‌ها انجام دادیم. در اینجا، مقایسه دقیق‌تری در میان این دو تجهیز ارائه خوا‌هیم داد. در چنین شرایطی نمی‌توان در مسافت یک‌سری سانتی‌متری از فرایند (مثلاً در یک بویلر)، ولتاژ را در اتصال منبع ترموکوپل اندازه‌گیری کرد.

تیپ R

محدوده دمائی آن دربین °270- سانتیگراد و °1300+ سانتیگراد است. آلرژی این ترموکوپل، 30µV/°C است و غالبا در دماهای بالا مورد استعمال قرار می گیرد. همینطور تحمل همین سنسور در برابر اکسید شدن در دماهای بالا بسیار مقاوم می‌باشد. می دانستید که یک عدد از حیاتی ترین مشخصه ها در روزگار گزینش و خرید کردن سنسورهای Thermocouple، داشتن دیتاها در راستا رنج دمایی یا دامنه دمایی این تجهیزات است.

ترموکوپل تیپ J

یک انبار یخچالی ساده ممکن است به اتوماسیون متعددی نیاز نداشته باشد، البته ممکن هست لازم باشد دمای داخل انبار سرد بماند. به طور مشابه، اگر برای اتصال سیم‌کشی نیاز به به کار گیری از بلوک‌های ترمینال دارید، بلوک‌های ترمینال می بایست از به عبارتی نوع فلزی ساخته شده باشند که سیم‌های منفرد هستند. مرتبه فارنهایت را هم ترازو گیری کنند، ولی محدوده بالایی ترازو گیری آن ها معمولاً مقداری بیش از 600 درجه فارنهایت است. یک ترموکوپل جور T از یک سیم مسی و یک سیم مس-نیکل صحیح شده است.

ترموکوپل، سنسور مقاومتی و ترموول

در سال ۱۸۲۱، توماس یوهان سیبک، فیزیکدان آلمانی، مضمون‌ فلزات متعدد را وقتی که به یکدیگر متصل می‌شوند، باز‌نگری کرد. او کشف کرد که تغییرات دما سبب ساز ساخت یک عرصه مغناطیسی شده است. از آنجا، میدان مغناطیسی به تیتر منتخب از جریان ترموالکتریک کشف شد. ولتاژ ساخت شده از دو گونه سیم برای میزان گیری دما از خیلی بسیار به پایین به کارگیری می‌شود. ترموکوپل از مرسوم ترین تجهیز جهت میزان گیرهای الکتریکی دما در صنعت هستند. که اساس پدیده اختلاف دما در میان دو نقطه را به ولتاژ تبدیل می کنند. مهم تعداد دو یا این که اکثر سیم ترموکوپل میباشند که در درون یک غلاف فلزی عایق قرار دارند . این محصولات دارای انعطاف بالا هستند و ارتفاع عمرشان هم زیاد مضاعف است. ترموکوپل دسته N از فلزهای Ni-Cr-Si به نام تجاری نیکروسیل و Ni-Si-Mg به نام نیسیل Nisil ساخته می شود. حساسیت همین مدل از ترموکوپلها ، به اندازۀ ۳۰ µV/°C هست و برخلاف تیپ تی ، به طور معمول در دماهای بالا به کار گیری می شود . اين جريان به وسیله پتانسيومتري که بين منشا تغذيه (يک باطري) و لامپ قرار داده شده در دست گرفتن ميگردد. دامنه آم متر از 900F براي دماي 500 جايگاه سانتي گراد تا 3000F براي دماي 1600 جايگاه سانتي گراد متغيير است. اين نوع دماسنج يکي از رايج ترين گونه های دماسنجهاي گزینه استفاده در صنعت و غيره مي باشد. عمدتا اين گونه دماسنج را بعنوان دماسنجهاي جيوه اي يا الکلي مي شناسيم.

ترموکوپل چیست و چطور فعالیت می کند

این سنسور می تواند اشکال متمایز از سنسور های دما نظیر ترمیستور یا ADT7320 باشد. ترموکوپل های نوع K برای اتمسفرهای اکسید شونده مداوم یا خنثی پیشنهاد می شوند و بخش اعظم در دمای بالای ۵۳۸ سکو سانتی گراد [۱۰۰۰ جايگاه فارنهایت] به کار گیری می شوند. در صورت قرار گرفتن در معرض گوگرد در معرض باخت قرار می گیرند.

خصوصیات و ویژگی های ترموکوپل تیپ K

در رخ غیر این صورت، می قدرت نتیجه گرفت که همین قطعه خراب شده هست و باید برای تعمیر آن اقدام کرد. سوم این که ضروری می باشد توان گرمایی موادی که ترموکوپلی می‌دهند، بر اثر تغییر تحول دما در گستره‌ای خرید المنت استخری از دما که آیتم اندازه گیری می باشد یا بر اثر ناخالصیهایی که ممکن می باشد در محیط میزان گیری شونده موجود باشد، تغییر و تحول نکند. یک عدد از راههای ممکن به جهت نقص همین شرط اکسید شدن مواد یا هر دو ماده است. ترموکوپل مرکب یا ترموکوبیل ، مجموعه‌ای از یک‌سری ترموکوپل است که از نظر گرمایی به شکل موازی و از حیث الکتریکی به صورت پشت سر هم حساس یکدیگر متصلند، از ترموکوپلهای مرکب در مواردی استعمال می‌شود که به ولتاژهای بیشتری نیاز باشد. آشکارسازی اختلاف دمای ناشی از قدرت اپتیکی و طراحی چشمه‌های ولتاژ دو مثال از همین مورد ها است. دماسنج مقاومتي به صورت يک سيم بلند و ظريف است، غالبا آن را به بدور يک فریم نخ نما مي‌پيچند تا از فشار ناشي از تغيير ارتفاع سيم که در اثر انقباض آن در موقع سرد شدن پيش مي‌آيد، جلوگيري کند. در شرايط ويژه مي‌توان سيم را به به دور جسمي که منظور اندازه گيري دماي آن هست پيچيد يا در درون آن قرار داد. به عنوان مثال گونه های R ،S ،B اهمیت توان تقریب دما در محدوه ۲۰۰- تا۱۸۰۰ مرتبه و تیپ های L ، K، J حساس توانایی اندازه‌گیری دما در محدوده ۱۸۰- تا۱۰۰۰ سکو سانتیگراد به عمل می‌روند. سیم همگن سیمی است که ساختار آن در تمام طول سیم از حیث فیزیکی و شیمیایی یکسان باشد.

مزایای ترموکوپل:

اما ماده‌ی دیگر در ادغام این گونه ترموکوپل ؟ نیسیل که از سه فلز منیزیم، سیلیسیم و نیکل ایجاد می‌شود، دومین ماده‌ی همین وسیله می‌باشد. در صورتی که چه این نوع از نظر کارایی و دما شباهت متعددی به نوع K دارد، اما قیمت بیشتری بر روی دست خریداران خواهد گذاشت. اهمیت وجود اکثر بودن بها همین مدل نسبت به جور K باید بدانید که دسته N مقاومت بیشتری در دماهای بالا در برابر اکسید شدن دارد. ترموکوپل گونه N از دوفلز آلیاژی نیکروسیل و نیسیل ساخته می شود و اصلی رنج دمایی 270- تا 1300+ رتبه سانتیگراد می باشد و اصلی مقاومت دمایی بالایی می باشد. یک فیزیک دان آلمانی به اسم سیبک در سال 1821 متوجه شد که در صورتی که دو فلز غیر هم فرآورده در دماهای متفاوتی نسبت به یکدیگر قرار گیرند. یک جریان الکتریکی در مدار بسته بین دو فلز ساخت خواهد شد که به آن اثر ترمو الکتریک گفته می شود. ترموکوپل ها یک خروجی ولتاژ ایجاد می نمایند که می تواند دارای دمایی که ترموکوپل ترازو گیری می نماید دارای ارتباط باشد. به این ترتیب، راکتور حالا 700 مرتبه فارنهایت واقعی را می‌خواند و تا وقتی که دمای راکتور تغییر‌و تحول نمی‌کند، خوانش تغییر تحول نمی‌کند… روز یا شب… براین اساس در اکثر موارد، انجام جبران اتصال سرد آسان است. خوشبختانه، اخبار میان المللی اکثر وقت ها تجهیزات اندازه گیری می توانند جبران سازی اتصال سرد را انجام دهند …. حیاتی تجهیزات استاندارد داخلی یا حیاتی افزودن یک تجهیز اضافی به صورت آپشن این عمل انجام می شود. همین به محدود کردن تعیین دو سیم فلزی متفاوتی که باید استعمال نمایید کمک می کند. مدل ترموکوپل بر پایه مدل فلزات به کار رفته در سیم های حسگر است.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن