انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته دوربین‌های مدار بسته امروزه در مدل‌ها و کاربرد‌های متفاوتی تولید و به

توسط HEYDARINEWS در 7 تیر 1401

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مدار بسته‌.

دوربین‌های مدار بسته امروزه در مدل‌ها و کاربرد‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین شما با توجه به نیاز خود و کاربردی که از آن دوربین انتظار دارید می‌توانید مدل دلخواه خود را انتخاب کنید. اگر تمایل به شناخت انواع مدل‌های دوربین مدار بسته را دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع دسته بندی دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته با توجه به فاکتورهای متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

1_دوربین‌های مدار بسته بر اساس تکنولوژی ساخت

دوربین‌های مدار بسته با توجه به روش ارسال اطلاعات تصاویر به دستگاه ضبط کننده به 2 گروه تقسیم می‌شوند:

●1:دوربین‌های مدار بسته آنالوگ: در این تکنولوژی اطلاعات تصاویر به صورت سیگنال‌های آنالوگ ارسال می‌شوند.

دوربین‌های مدار بسته آنالوگ به دلیل ویژگی‌های کاربردی که دارا هستند، در میان مردم بسیار محبوب می‌باشند. دستگاه ضبط‌کننده در سیستم مدار بسته آنالوگ DVR است و برای اتصال دوربین به دستگاه از کابل کواکسیال استفاده می‌کند. این نوع سیستم به دلیل نصب راحت و قیمت پایینی که دارد همواره مورد توجه اکثر خریدارن بوده است‌.

سیستم آنالوگ بعد از ورود نسخه حرفه‌ای‌تر خود به بازار، یعنی دوربین‌های آنالوگ HD برخی از مشکلات آن از قبیل محدود بودن قابلیت‌ها و کیفیت پایین تصاویر را نیز حل نمود و دوباره توانست جایگاه بالا خود را به دست بیاورد.

 

●2:دوربین مدار بسته تحت شبکه: این نوع تکنولوژی اطلاعات تصاویر را به صورت دیجیتال و طبق پروتکل‌های شبکه ارسال می‌کند.

در تکنولوژی IP یا همان تحت شبکه، دستگاه ذخیره‌کننده اطلاعات NVR است. کابل شبکه برای اتصال به دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت بالا تصاویر، قابلیت‌های متفاوت و پردازش تصویر از ویژگی‌های مورد نیاز هر خریدار در این سیستم محسوب می‌شود.

 

2_دوربین‌ مدار بسته بر اساس برند سازنده

هرساله برند‌های معروف در سطح ایران و جهان دوربین‌های مدار بسته خود را با استفاده از بروزترین تکنولوژی دنیا، این محصولات امنیتی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. دوربین‌‌های مدار بسته بر اساس برند سازنده‌ آنها نیز قابل تقسیم‌بندی هستند. برخی از برند‌های معروف تولیدکننده دوربین مدار بسته شامل برند سامسونگ، بوش، اویژیلون، پرند سیستم، اکسیس و سونی هستند که کیفیت محصولاتشان تایید شده می‌باشد.

در نظر داشته باشید که بعضی از برند‌های دوربین مدار بسته فاقد اعتبار هستند. این نوع دوربین‌های مدار بسته را به اصطلاح NoName یا OEM می‌نامند. کیفیت این محصولات تایید نشده است و شرکت‌های تولید کننده آنها هیچ‌گونه خدمات پس از فروشی به شما ارائه نخواهند داد. بنابراین در هنگام خرید دوربین مدار بسته، محصولات برند‌های معروف و شناخته شده را مد نظر خود قرار دهید.

 

3_انواع دوربین مدار بسته بر اساس بدنه

انواع دوربین مدار بسته بر اساس بدنه

دوربین‌های مدار بسته از لحاظ شکل ظاهری که دارند هم قابل تقسیم‌بندی هستند. انواع دوربین‌های مدار بسته شامل دوربین دام، اسپید دام، بولت، چشم ماهی، کیوب و پین‌هول است. در ادامه به شرح کامل آنها خواهیم پرداخت.

دوربین مدار بسته (دام):

دوربین مدار بسته دام به دلیل شکل ظاهری خود به دوربین گنبدی معروف می‌باشد. کلمه (Dome) به معنی گنبد است. دوربین‌های مدار بسته دام به علت ظاهر گنبدی شکلی که دارند معمولا در محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظاهر گنبدی بودن آن باعث نصب راحت آنها بر روی سقف یا کنج دیوار می‌شود‌.

انواع دوربین مدار بسته دام

دوربین‌های مدار بسته دام از نظر بستر کابل به دو دسته دوربین دام تحت شبکه و دوربین‌های دام بستر کواکسیال تقسیم می‌شوند.

●دوربین دام تحت شبکه:

این نوع دوربین‌ها، بستر کابل‌کشی بر اساس بستر کابل شبکه دارند‌. یکی از کابل‌ها به منظور تغذیه و دیگری به منظور ارسال سیگنال‌ها و دیتاها استفاده می‌شود. در صورتی که دوربین دام تحت شبکه شما از قابلیت POE پشتیبانی کند، نیاز به تغذیه دوربین ندارید. زیرا کابل POE تغذیه آن را تامین خواهد کرد.

 

●دوربین مدار بسته دام در بستر کواکسیال:

این سری طیف بسیاری از دوربین‌ها را از جمله دوربین‌های HDCVI، CVBS، AHD، HDTVI را شامل می‌شوند. بستر کابل کشی این نوع دوربین در بستر کابل کواکسیال است و دارای 2 کابل نیز هستند. یک کابل برای تغذیه دوربین و دیگری کابل کواکسیال به منظور ارسال سیگنال‌ها است. در این بین تکنولوژی‌های HDCVI و HDTVI به علت کیفیت و وضوح بالا  تصاویر از برتری بالاتری برخودار هستند.

 

ویژگی‌های دوربین مدار بسته دام:

●مقاومت در برابر ضربات خارجی

●پشتیبانی از استانداردهای IK08 و IK10

●جلوگیری از نفوذ آب، رطوبت و گرد و غبار

●نصب سریع و آسان

 

اماکن پیشنهادی جهت نصب دوربین‌های مدار بسته دام:

●اماکن اداری و تجاری

●ساختمان‌های مسکونی

●رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری

●مدارس و آموزشگاه‌ها

●کتابخانه‌ها

دوربین مدار بسته (اسپید دام):

دوربین مدار بسته اسپید دام جزو رایج‌ترین دوربین‌های مدار بسته به شمار می‌رود. زیرا این نوع دوربین با قدرت و دقت بالا در ثبت جزئیات در محیط‌های متعددی کاربرد دارد. دوربین‌های اسپید دام از لحاظ ظاهری مشابه دوربین‌های نوع دام هستند؛ اما دوربین‌های اسپید دام با قابلیت چرخش و ویژگی‌های هوشمندانه دیگری که دارد، بسیار پیشرفته‌‌تر از دوربین‌ نوع دام است.

ویژگی‌های دوربین مدار بسته اسپید دام:

●زاویه دید: زاویه دید دوربین‌های مدار بسته اسپید دام به صورت عمودی و افقی می‌باشد. این دوربین محدویتی از نظر چرخش زاویه افقی ندارد، اما از نظر عمودی بیش از 90 درجه می‌چرخد. به همین دلیل دوربین‌های اسپید دام نسبت به دیگر دوربین‌ها منطقه وسیع‌تری را پوشش می‌دهد.

●قابلیت تعقیب خودکار: قابلیت تعقیب خودکار از دیگر قابلیت‌های دوربین مدار بسته اسپید دام است که به شما امکان تعقیب یک سوژه بر اساس پارامتر‌های تعریف شده خود را می‌دهد و آن را در طول بازه دید گسترده خود دنبال می‌کند.

●قابلیت زوم اپتیکال: قابلیت زوم اپتیکال در این دوربین به شما کمک می‌کند تا در صورت زوم کردن تصویر، کیفیت آن همچنان حفظ شود. با وجود این قابلیت تصاویر تا چند کیلومتری نیز کاملا مشخص هستند.

اماکن پیشنهادی جهت نصب دوربین مدار بسته اسپید دام:

●محیط‌های گسترده

●چهار راه‌ها

●میادین اصلی

●دانشگاه‌ها

●مراکز مسکونی بزرگ

●کارخانه‌ها

●پالایشگاه‌ها

 

دوربین مدار بسته (بولت):

دوربین مدار بسته (بولت)

اصطلاح (Bullet) به معنا گلوله است. بدنه دوربین‌‌های بولت استوانه‌ای شکل و معمولا فلزی هستند‌. دوربین‌های بولت معمولا در محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا ضد آب بودن این نوع دوربین‌، برای محیط‌های بیرونی با شرایط آب و هوایی سخت مناسب است.

ویژگی‌های دوربین مدار بسته بولت:

●قابلیت ضد آب بودن دوربین مدار بسته بولت موجب می‌شود تا این نوع دوربین برای محیط‌های بیرونی انتخاب مناسبی باشد.

●دوربین‌های مدار بسته بولت به دلیل قابلیت دید در شب IR دید نسبتا بالایی در محیط‌های کم‌ نور دارند‌.

●دوربین‌های مدار بسته بولت به دو دسته لنز ثابت و لنز وریفوکال تقسیم می‌شوند. دوربین‌های بولت با لنز ثابت معمولا با لنز 3.6 میلی متری (70 درجه) و دوربین‌های بولت وریفوکال با لنز 9.3 میلی‌متری (80درجه) ساخته می‌شوند.

اماکن پیشنهادی جهت نصب دوربین مدار بسته بولت:

●محیط‌های برون بنا

●بنا‌های غیر مسقف

●پارکینگ‌ها

دوربین مدار بسته (چشم ماهی):

دوربین (Fish eye) یا چشم ماهی از انواع دوربین‌های تحت شبکه محسوب می‌شود. علت نام گذاری این دوربین شباهت عملکرد لنز این دوربین به چشم ماهی است. با استفاده از این نوع دوربین امکان دریافت و ثبت تصاویر از تمامی جهات وجود دارد.

ویژگی‌های دوربین مدار بسته چشم ماهی:

●پوشش کامل زوایا مختلف

●ارائه تصاویر 360 درجه

●کاهش‌دهنده تعداد دوربین‌ها

●قابلیت نصب در محیط‌های داخلی و خارجی

اماکن پیشنهادی جهت نصب دوربین مدار بسته چشم ماهی:

●محیط‌های وسیع

●سوله‌های بزرگ

●اماکن ورزشی، تفریحی و...

نکاتی مهم درباره با نصب دوربین‌های مدار بسته چشم ماهی:

●میزان نور: دوربین‌ مدار بسته چشم ماهی نسبت به دیگر دوربین‌ها به نور بیشتری احتیاج دارد. زیرا فاصله کنونی لنز کم می‌باشد و به همین دلیل بهتر است از این دوربین‌ در محیط‌هایی که نور کافی دارند استفاده شود.

●هم سطح بودن سقف: جهت بهره‌‌مندی از زاویه دید گسترده دوربین چشم ماهی بهتر است در محیط‌های یکدست و هم سطح نصب شود تا تمامی زوایا را در بر گیرد. هم سطح نبودن محل نصب باعث از دست رفتن بخشی از زاویه دید دوربین می‌شود.

●ارتفاع سقف: حداقل ارتفاع سقف جهت نصب دوربین مدار بسته چشم ماهی 3 متر است. به طور کلی دوربین‌های مدار بسته چشم ماهی برای مکان‌هایی با ارتفاع 3 تا 6 متر مناسب می‌باشد. 

دوربین مدار بسته (کیوب):

دوربین مدار بسته مکعبی (Cube) از سری دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه و آنالوگ HD می‌باشد که کاربرد‌های متعددی در اماکن مختلف دارد‌. البته با توجه به شکل ظاهری و ساختار این نوع دوربین محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد.

ویژگی‌های دوربین مدار بسته کیوب:

●قابلیت ضبط صدا: قابلیت ضبط صدا یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع دوربین به شمار می‌رود. اکثر دوربین‌های مدار بسته کیوب دارای میکروفن داخلی هستند که علاوه بر ثبت تصاویر، صدا محیط را نیز ضبط می‌کنند. این میکروفن از کیفیت و وضوح بالایی نیز برخوردار است.

●جنس بدنه: بدنه دوربین‌های مدار بسته کیوب معمولا از جنس پلاستیک هستند. این نوع دوربین‌ها فاقد استاندارد IP (ضد آب بودن) و استاندارد IK (مقاوم در‌ برابر ضربات) هستند. بنابراین استفاده از این نوع دوربین در محیط‌های‌ بیرونی توصیه نمی‌شود. دوربین‌های کیوب فقط برای محیط‌های داخلی مناسب می‌باشند.

●لنز دوربین کیوب: دوربین کیوب به دلیل ساختار و لنز آن که معمولا ثابت است، زاویه دید بالا 90 درجه دارد. بنابراین با استفاده از این نوع دوربین می‌توان به عنوان مثال فضا یک اتاق را به صورت کامل پوشش داد‌.

●پایه دوربین: دوربین مدار بسته کیوب دارای پایه‌ منعطفی است که امکان چرخاندن آن به هر سمتی وجود دارد.

قابلیت‌های دوربین مدار بسته کیوب:

●کارت حافظه

●فرمت ذخیره‌سازی

●سنسور تشخیص حرکت

●اتصال بیسیم

اماکن پیشنهادی جهت نصب دوربین مدار بسته کیوب:

●مطب‌ها

●فروشگاه‌های کوچک

●سالن‌های آرایشی

●دفاتر اداری کوچک

●دفاتر وکالت

نکاتی مهم درباره با نصب دوربین‌‌های مدار بسته کیوب:

●جلوگیری از قرار گیری این نوع دوربین در معرض ضربه و فشار

●خودداری از لمس کردن لنز دوربین مدار بسته کیوب

●جلوگیری از نصب دوربین در مقابل منبع نور قوی و متغیر

●خودداری از نصب دوربین مدار بسته کیوب در محیط‌هایی با شرایط آب و هوایی نامساعد

●جلوگیری از تماس این نوع دوربین با مایعات

●خودداری از نصب دوربین مدار بسته در معرض امواج الکترو مغناطیس 

آخرین مطالب

مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
ایران پیپر
تاریخ ثبت : 13 تیر 1401

دانلود رایگان مقالات لاتین iranpaper