‌خریدار ضایعات

  ‌خریدار ضایعات وقتی این کار را شروع کردم همه به من خندیدند، ولی وقتی خانه ای ویلایی خریدم همه

توسط HEYDARINEWS در 13 خرداد 1401

 

‌خریدار ضایعات

خریدار ضایعات

وقتی این کار را شروع کردم همه به من خندیدند، ولی وقتی خانه ای ویلایی خریدم همه حیرت زده شدند!

ضایعات یا Waste  یکی از مفاهیمی است که ممکن است در طول روز خیلی با آن سر و کار داشته باشیم. ضایعات کلمه ای عربی بوده که جمع ضایعه می باشد اما اگر بخواهیم آن را تعریف کنیم باید بگوییم به مواد غیر قابل استفاده و دور ریختنی برای انسان ها اطلاق می شود. اما باید گفت ضایعات دارای انواع مختلفی است و شامل طیف گسترده ای از مواد دور ریختنی می شود که اغلب آن ها قابلیت بازیافت دارند. افرادی زیادی وجود دارند که اقدام به خرید ضایعات در هر جای شهر می کنند تا بتوانند آن ها را بازیافت کرده و کسب درآمد کنند.

انواع ضایعات

انواع ضایعات

ضایعات را نمی توان فقط به مواد غذایی یا زباله هایی که در منازل تولید می شود منحصر کرد بلکه باید گفت ضایعات دارای چهار نوع فلزی و غیر فلزی، الکترونیکی و غیر الکترونیکی، صنعتی و خانگی می باشد که هر کدام از آن ها در جایگاه و مشاغل مختلف تولید می شود. ویژگی های هر کدام از انواع ضایعات با هم متفاوت بوده و پروسه بازیافت آن ها نیز با هم تفاوت دارد و باید توسط افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند انجام شود.

ضایعات فلزی و غیر فلزی

·         ضایعات فلزی: برای تعریف ضایعات فلزی باید بگوییم به هر شئ با جنس فلزی که دیگر کاربری مفید خود را از دست داده و به اصطلاح عمرش به پایان رسیده ضایعات فلزی گفته می شود. برای مثال استیل، آهن، چدن، آلومینیوم، برنج، مس، سرب، روی و ... ضایعات فلزی محسوب می شوند که امکان خرید و فروش آن نیز بازار وجود دارد.

·         ضایعات غیر فلزی: همانطور که از تعریف ضایعات فلزی پیداست به هر شئ غیر قابل مصرف که جنسی غیر از فلز داشته باشد ضایعات غیر فلزی گفته می شود. امکان گنجاندن اغلب اشیا در این دسته وجود دارد زیرا زباله های زیادی در سطح شهر وجود دارند که جنس فلزی ندارند. از مواردی که می توان به ضایعات غیر فلزی مثال زد می توان به لاستیک، سنگ، گچ و ... اشاره داشت که روزانه در تعداد بسیار زیادی تولید شده و دور ریخته می شود‌‌.

ضایعات الکترونیکی و غیر الکترونیکی

·         ضایعات الکترونیکی: در دسته بندی اشیا، الکترونیکی و غیر الکترونیکی نیز قرار می گیرد و به هر وسیله ای اطلاق می شود که کارکرد خود را به مرور از دست بدهد و دیگر فایده ای نداشته باشد. اغلب وسایل برقی در منزل همچون یخچال یا لباسشویی، تلفن همراه، قطعات کامپیوتر، کولر و ... هنگامی که کارکرد خود را از دست بدهند و قراضه شوند در دسته ضایعات الکترونیکی قرار می گیرند.

·         ضایعات غیر الکترونیکی: دسته بندی دوم اشیائی که امکان بازیافت آن وجود دارد و دارای خریداران زیادی نیز می باشد ضایعات غیر الکترونیکی است. اغلب دستگاه ها و وسیله هایی که کارکرد آن ها به صورت الکترونیک نباشد را می توان در این دسته جا داد که البته شامل بسیاری از وسایل می شود.

ضایعات صنعتی

ضایعات صنعتی نیز دیگر از انواع ضایعات می باشد که شامل قراضه هایی می شود که در واحد های صنعتی و تولیدی ایجاد می شود که تعداد آن ها در طول سایز تعداد کمی نمی باشد. به عنوان مثال مواردی همچون مواد پلاستیک، فلزات، مواد شیمیایی، پروژه های تولیدی مرجوعی و ... شامل ضایعات صنعتی می شود که امکان بازیافت آن ها به مواد ساختمانی و ... وجود دارد. اغلب کارخانه های بزرگ ماشین سازی و یا ساخت لوازم برقی منزل ضایعات صنعتی زیادی تولید می کنند.

ضایعات خانگی

به قراضه ها و مواد دور ریختنی که در محیط خانه افراد تولید می شود و توسط شهرداری جمع آوری شده و بازیافت می شود ضایعات خانگی می گویند. این ضایعات را می توان به راحتی در منزل از هم تفکیک کرد تا کار بازیافت آن راحت تر انجام شود و به سلامت محیط زیست کمک نمود. برای فروش ضایعات خانگی ابتدا باید جنس آن را متوجه شویم زیرا در بازار فروش ضایعات قیمت ضایعات فلزی با غیر فلزی دارای تفاوت بوده و باید از یکدیگر تفکیک داده شوند. در بسیاری از سایت های خرید ضایعات، قیمت انواع ضایعات مشخص شده است که می توان به راحتی با چک کردن اطلاعات آن ها از قیمت نهایی آگاه شد.

مزایا زیست محیطی جمع آوری ضایعات

اولین و مهم ترین دلیلی که جمع آوری ضایعات دارای اهمیت است پاک سازی محیط زیست می باشد زیرا جمع شدن ضایعات روی هم می تواند آثار جبران ناپذیری را برای کره زمین داشته باشد. البته جمع آوری ضایعات می تواند در کاهش خطرات آن ها نیز تاثیر بسیار زیادی بگذارد زیرا برخی از ضایعات می توانند پس از گذشت زمان کوتاهی مواد خطرناکی همچون جیوه را از خود خارج کنند و در طولانی مدت اثرات مخربی بر سلامت انسان ها بگذارند. سلامت انسان و محیط دو مورد از دلایل اهمیت بازیافت ضایعات می باشد که مطمئنا همه ما تبلیغاتی در این مورد مشاهده کرده ایم.

کاربرد جمع آوری ضایعات

کاربرد جمع آوری ضایعات

امروزه در همه جای جهان ضایعات جمع آوری شده و بازیافت می شوند تا بتوان از محیط زیست مراقب کرد. به گونه ای که خرید و فروش ضایعات به یک شغل بدل شده است و افراد زیادی از آن درآمد کسب می کنند. اگر بخواهیم کاربرد جمع آوری ضایعات را مورد بررسی قرار دهیم به عنوان مثال باید بگوییم می توان از قراضه های فلزی همچون آهن و آلومینیوم در صنعت جاده یا ریل سازی، مجسمه سازی، ساخت میز و صندلی  و ... استفاده کرد و دوباره وارد چرخه طبیعت کرد.

سخن آخر

امروزه با پیشرفت علم به بازیافت ضایعات اهمیت زیادی داده می شود زیرا طبق تحقیقات دانسته شد عدم جمع آوری و بازیافت آن ها می تواند چه آثار مخربی بر جامعه و سلامت انسان ها بگذارد. همچنین جمع آوری ضایعات این امکان را خواهد بخشید که توسط آن ها بتوان درآمد زایی کرد و ضایعات دور ریختنی را به اشیا گران بها تبدیل نمود.  برای اطلاع از قیمت انواع ضایعات که جمع آوری شده می توان به سایت ضایعات مراجعه نمود و پس از پیگیری های لازم برای فروش ضایعات خود با آن ها همکاری های لازم را به عمل آورد.

منبع: zayeatt

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
پیستون شاپ
تاریخ ثبت : 15 خرداد 1401

پیستون شاپ


avatar
ایبوک رالی
تاریخ ثبت : 21 خرداد 1401

بهترین مرکز خرید کتاب‌های دیجیتال کدام است؟