کاربرد فلزات غیر آهنی

در این مقاله سعی داریم برخی از کاربرد فلز ات غیر آهنی از جمله مس و برنج و آلومینیوم را برسی کنیم مس 

توسط HEYDARINEWS در 18 اردیبهشت 1400

در این مقاله سعی داریم برخی از کاربرد فلز ات غیر آهنی از جمله مس و برنج و آلومینیوم را برسی کنیم

مس 

زمانی که صحبت از کاربردهای مس در زندگی روزمره می شود بی تردید به این نتیجه می رسیم که مس را تقریبا در همه بخش های هر خانه ای می توان یافت، از لوله کشی در دیوارها گرفته تا قطعات الکترونیکی کوچک در تلفن همراه یا ریز پردازنده های داخل رایانه، وسایل خانگی مانند ماشین لباسشویی، لوازم پخت و پز در آشپزخانه، اتومبیلی که سوار می شوید و حتی غذاهایی که مصرف می کنید همه و همه از مس استفاده شده است.

الومنیوم

متالوژی:

آلومینیوم به همراه درصد کمی سیلیس، روی منگنز، منیزیم، مس و یا لیتیوم، آلیاژهای مقاومی در برابر فرسودگی، و زنگ زدن را تشکیل می دهد که برای بسته بندی، ظروف، کالاهای الکتریکی، مصالح ساختمانی، هوا فضا و اتومبیل سازی به کار می رود.

 

شیمیایی:

آلومینیوم برای تهیه انواع عایق و به عنوان یک رسانای خوب گرمایی، در تهیه وسایل آشپزخانه به کار می رود. آلومینیوم بعد از مس، دومین عنصر رسانای جریان الکتریکی است و به علت ایجاد خطوط بسیار قوی الکتریکی، از آن برای تهیه سیم های انتقال ولتاژ بالای جریان استفاده می شود. بوکسیت ها در تهیه سیمان و ماده ثابت رنگ کاری به کار می روند و همچنین از پودر اکسید آلومینیوم به صورت کانی بوکسیت، برای تهیه سولفات آلومینیوم و آلومینات سدیم در تصفیه آب استفاده می شود. از سولفات آلومین نیز در صنایع کاغذسازی و پارچه بافی استفاده می شود.

برنج 

آلیاژ برنج نسبت به روی و مس متنوع تر بوده و طیف وسیعی از انواع برنج ها با خواص مختلف را شامل می شود.

 

با توجه به تفاوت نسبت مس و روی در آلیاژهای برنجی مختلف نمی توان به همه انواع این آلیاژ خصوصیات یکسانی نسبت داد، با این حال برنج معمولا به دلیل شکل پذیری و استحکام بالای خود شناخته شده است.

 

لازم به ذکر است برنج های حاوی فلز روی کمتر، خاصیت شکل پذیری بیشتری دارند در حالی که انواع حاوی فلز روی بیشتر شکل پذیری کمتری دارند.

 

برنج نیز مانند مس برای رشد و تکثیر باکتری ها ایده آل نیست و به همین دلیل از آن برای ساخت وسایل حمام، دستگیره در و همچنین وسایل پزشکی استفاده می شود.

 

برنز

برنز( Bronze ) قدیمی ترین آلیاژی است که بشر شناخته است.چرا که در طبیعت در معادن ، مس معمولا همراه قلع می باشد.کاربرد آبکاری برنز وسیع است.آبکاری برنز برای ایجاد ظاهری زیبا و افزایش مقاومت خوردگی استفاده می شود. این آبکاری در مواردی که روانکاری را بهبود بخشد و مقاومت سایشی را در مقابل فولاد افزایش دهد، مطلوب است.مقاومت خوردگی خوب برنز باعث می شود زیر لایه مناسبی برای آبکاری نیکل و کروم باشد.آلیاژهای حاوی Sn 15-10% ظاهری گیرا و زیبایی دارند.این آلیاژها رنگ طلایی دارند که نسبت به طلای واقعی قهوه ای ترند.آلیاژهای Sn 45% ظاهری نقره ای دارند و تقریبا برای اهداف تزیینی به کار می روند.

آلیاژ برنج از دیرباز در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته بود و مورد تایید و محبوبیت طب سنتی بوده که اکثرا به از فلز برنج در تهیه و تولید سماور،کتری،قاشق و قوری استفاده می شد. در آلیاژ برنج فلز روی به کار رفته با آلیاژ روئی متفاوت است فلز روی بیشتر به زینک معروف است و امروزه در طب برای نیازهای بدن از زینک استفاده می کنند و کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز مشکلات پوستی و گوارشی می شود که توسط قرص های مکمل مثل قرص زینک جهت درمان برای بیماران تجویز این می شود اما مثل قرص های شیمیایی دیگر عوارض جانبی خواهد داشت.

آخرین مطالب